25 lat internetu w Polsce

Ciężko dziś wyobrazić sobie choć jeden dzień, w którym bylibyśmy całkowicie odcięci od internetu. Porannym rytuałem większości z nas jest sprawdzenie wiadomości na smartfonie, a co najmniej połowa polskich przedsiębiorstw jest już ściśle związana z branżą internetową. I choć pierwsze połączenie sieciowe w Polsce, które miało miejsce równo 25 lat temu, nie wróżyło internetowi wielkiej popularności w naszym kraju, to z czasem stał się on dla nas czymś tak oczywistym, jak telewizja czy telefon.

Początkowo internet był ciekawostką interesującą wąskie grono popularnonaukowe, w tym oczywiście grupy uniwersyteckie, z profesorami i studentami na czele. Pierwsi polscy internauci traktowali internet jako nowinkę technologiczną, lecz wraz z jego rosnącą popularnością, zmieniły się także wymagania użytkowników. Z czasem sieć stała się miejscem, w którym Polacy zaczęli szukać informacji, nierzadko wykorzystując je do pionierskich pomysłów branży internetowej.

Narzędzie komunikacji

W ciągu zaledwie paru miesięcy polski internauta zmienił się z fascynata internetu w świadomego konsumenta, pragnącego zaznaczyć swoją obecność w sieci i utrzymać kontakt z innymi użytkownikami – np przez wysyłanie wiadomości między skrzynkami e-mail. Rok 1996 był prawdziwym kamieniem milowym jeśli chodzi o dostępność internetu w Polsce – TP S.A., uruchamiając opcję połączenia poprzez modem zachęciła kolejne miliony Polaków do aktywnego korzystania z sieci. W tym samym roku zaczęły jak grzyby po deszczu powstawać zapomniane już dziś nieco kawiarenki internetowe, oferujące gotowe do surfowania stanowisko komputerowe. Kto z nas nie spędził przynajmniej godziny, siedząc w jednym pomieszczeniu z grupą osób grających w CS-a lub czatujących na jednej z wielu grup dostępnych na polskich stronach?

Od nowinki technologicznej do narzędzia biznesowego

Z czasem polski internauta odkrył także korzyści płynące z posiadania stałego dostępu do sieci. W 1997 roku powstała nazwa.pl, która do dziś jest największym polskim rejestratorem domen i dostawcą usług internetowych. Dzięki możliwości rejestracji własnej domeny, użytkownicy zaczęli budować firmowe strony i biznesy działające online. Jednak nadal priorytetem polskiego internauty był kontakt z innymi ludźmi korzystającymi z internetu, co przełożyło się na niewątpliwie ogromny sukces komunikatora gadu-gadu czy strony nasza-klasa.pl.

Dziś internet stał się miejscem, gdzie bez problemu wypromujemy swoją markę, znajdziemy pomysł na jutrzejszy obiad, czy kupimy egzotyczną wycieczkę do ciepłych krajów. Miejscem, gdzie karierę można zrobić nagrywając ciekawe filmy czy pokazując innym swój #OOTD (“outfit of the day”, czyli co dziś mam na sobie). Dzięki internetowi, posiadając jedynie pomysł na biznes, możemy założyć firmę i z łatwością dotrzeć do naszych potencjalnych klientów.

Jak rozwijał się internet w Polsce w ciągu ostatnich 25 lat?

 

Jak 25 lat internetu w Polsce podsumowują osoby związane z branżą internetową?

 

Autor: Gabriela Kałuża, młodszy specjalista ds. PR w nazwa.pl