5 rzeczy, o których warto pamiętać, prowadząc blog e-commerce

Prowadzenie bloga  to jeden z podstawowych elementów strategii marketingowej sklepu internetowego, którego nie można ignorować. W przypadku e-sklepu bowiem strony zazwyczaj wypełnione są zdjęciami produktów, a blog jest właśnie tym miejscem, gdzie można dzielić się ciekawymi treściami, inicjować rozmowy czy kontaktować się z obecnymi i potencjalnymi klientami.

Aby jednak blog spełniał swoją funkcję i przynosił wymierne korzyści finansowe dla sklepu internetowego powinien być skonstruowany w taki sposób żeby dotarcie do szukanych treści było tak proste, jak to tylko możliwe. Dlatego powinien mieć użyteczne i przyjazne funkcje nawigacyjne, zawierać call to action oraz być wyposażonym w narzędzia do dzielenia się treściami z bloga na portalach społecznościowych.

5 elementów, które koniecznie powinny znaleźć się na blogu prowadzonym w strukturze e-sklepu

1. Wezwanie do działania (call to action)

Nawet najlepszy wpis na blogu nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli nie będzie z niego płynęło jasne przesłanie, co do wykonania konkretnej czynności przez czytającego. A to oznacza, że stracimy szansę, którą zyskaliśmy przyciągając uwagę klienta. Owo wezwanie do działania może mieć różne formy – zachęcać do zarejestrowania się na newsletter czy dołączenia do odbiorców kanału RSS, może także być linkiem kierującym do konkretnego produktu czy dawać możliwość zapisania się na powiadomienie o dostępności nowego produktu.

Call to action najlepiej umieścić z prawej lub lewej strony kolumny z tekstem, jeśli to miejsce nie jest wykorzystywana do innych celów, lub bezpośrednio pod tekstem. Jeśli  zdecydujemy się na umieszczenie krótkiego formularza dającego możliwość zapisania się na newsletter, warto napisać, jak często będzie on przesyłany. Da to klientowi poczucie, że jego skrzynka nie będzie spamowana informacjami od nas każdego dnia.

2. Kategorie

Jasno określone kategorie postów to podstawa skutecznej nawigacji po blogu. Przyczyniają się one przed wszystkim do tego, że czytający mogą przejść do wpisów powiązanych, czyli zgłębić dany temat, a tym samym dłużej pozostać na stronie, co w konsekwencji może wpłynąć na decyzje o zakupie danego produktu.

Należy także pamiętać, aby nie zwiększać liczby kategorii bez końca, prowadząc do chaosu na blogu. Optymalnie, kiedy jest ich 6, ale oczywiście zależy to od specyfiki prowadzonego sklepu internetowego.

3. Najnowsze i / lub Popularne wiadomości

Jednym z najlepszych sposobów zainteresowania odbiorców jest dodanie do swojego bloga sekcji „Najnowsze artykuły” lub „Ostatnie posty”. Takie listy można umieszczać też w innych częściach sklepu. Wykorzystywany jest tu efekt nowości: jeśli jest coś nowego, to z pewnością zainteresuje przeglądającego.

Trzeba jednak pamiętać, że ostatnio zamieszczone posty, to nie zawsze to, co najlepsze na blogu. Dlatego warto rozważyć alternatywę w postaci sekcji „Najpopularniejsze posty”.  W przypadku takiej sekcji zadziała mechanizm dowodu społecznego – ludzie nadają wyższą wartość treściom, które są popularne wśród innych czytelników i prawdopodobnie będą bardziej skłonni do zapoznania się z nimi.

4. Dzielenie się ze społecznością

Nie ważne czy chcesz mieć więcej fanów na fanpage’u swojego sklepu na Facebooku, czy po prostu podzielić się postami z przyjaciółmi – zawsze trzeba pamiętać, aby blog miał funkcję udostępniania treści lub/i ich „like’owania” na portalach społecznościowych.

Oczywiście dobór konkretnych portali społecznościowych powinien być zgodny z tym na jakich rynkach rozwijany jest dany biznes i gdzie są jego potencjalni klienci. Najczęściej będą to z pewnością najpopularniejsze portale, taki jak: Facebook, Twitter, Pinterest lub Instagram.

5. Przeszukiwanie treści, czyli klasyczne: Wyszukaj

Pole wyszukiwania często jest pomijane przez tworzących blogi w sklepach internetowych. Tymczasem proste wpisanie szukanego słowa lub frazy może zaoszczędzić czas odwiedzającego, eliminując konieczność żmudnego przeglądania dziesiątek postów.

Najlepiej umieścić pole wyszukiwania w prawym górnym rogu. Jest to naturalne miejsce występowania takiej opcji na wielu portalach czy serwisach, dzięki czemu użytkownicy są już przyzwyczajeni do takiej lokalizacji, a więc nie muszą tracić czasu na jej poszukiwanie.

 

Budowa efektywnego bloga w sklepie internetowym to nie tylko atrakcyjne i mocne merytorycznie treści. Warto wykorzystać zainteresowanie klientów udostępnianymi treściami i połączyć to ze sprzedażą.


Łukasz Żur  – menedżer produktu w firmie nazwa.pl, która jest największym krajowym rejestratorem domen i dostawcą usług internetowych dla firm. nazwa.pl istnieje od 1997 roku, jest firmą ze 100% polskim kapitałem, obsługującą obecnie ponad pół miliona klientów.