5 sposobów na zaistnienie w sieci

Kiedy zaczynasz swoją przygodę z biznesem, często zastawiasz się, od czego należy zacząć. Przygotowaliśmy krótki poradnik prezentujący 5 sposobów na skuteczne zaistnienie w sieci.

  1. Domena, czyli Twój adres w sieci

Pamiętaj, że zwłaszcza w przypadku biznesów internetowych, nazwa ma znaczący wpływ na Twój biznes, a domena jest wizytówką Twojej firmy w internecie. Nie może więc być stworzona na zasadzie przypadkowego doboru słów, a powinna odzwierciedlać charakter prowadzonej działalności lub bezpośrednio nawiązywać do samej marki. Wybierając domenę, najlepiej w jej nazwie umieść nazwę firmy lub słowa kojarzące się z branżą, w której działasz.

Nazwa domeny – odpowiednio dobrana w stosunku do najczęściej wyszukiwanych wyrażeń powiązanych z naszym biznesem – zwiększa zakres osób, do których dotrze nasza oferta. Dlatego dobrze jest sprawdzać, jakie słowa kluczowe z naszego obszaru działalności mają w wyszukiwarkach najwięcej wyników i na tej podstawie budować nazwę domeny. Dodatkowo, w nazwie nie powinny występować słowa o nietypowej pisowni, tak aby była łatwa do przeliterowania i podyktowania przez telefon.

Z tego też powodu, należy unikać wykorzystywania w nazwie cyfr czy stawiania obok siebie podobnych w zapisie liter.

W Polsce najczęściej rejestrowane są domeny z końcówką .pl. Jeśli jednak planujesz biznes na skalę europejską, warto rozważyć także wybór domeny .eu.

Dodatkowo, rejestracja większej liczby domen, ze wszystkimi popularnymi w Polsce końcówkami, np. .pl, .com.pl, .com, .eu, pozwoli zabezpieczyć się przed działaniem konkurencji (polegającym na wykupieniu domen różniących się od naszej jedynie rozszerzeniem) i uniknąć ewentualnych strat wynikających z takiego działania.

  1. Hosting u wiarygodnego dostawcy

Hosting to usługa polegająca na udostępnianiu zasobów i miejsca na serwerach przez dostawcę usług internetowych. W ramach dostępnej powierzchni dyskowej serwer zapewnia m.in. utrzymanie stron WWW, plików na kontach FTP, skrzynek pocztowych i baz danych, a także zarządzanie tymi usługami dzięki narzędziom do administracji. Wybierając dostawcę usług hostingowych warto zwrócić uwagę na takie czynniki, jak: wydajność,  niezawodność, bezpieczeństwo oraz obsługiwane technologie.

Dostępny w nazwa.pl Cloud Hosting łączy zalety tradycyjnego hostingu z możliwościami chmury obliczeniowej. Dzięki temu infrastruktura technologiczna nie dopuszcza do przeciążeń, a działania innych użytkowników nie mają wpływu na funkcjonowanie Twojej strony WWW. W przypadku ewentualnych  przeciążeń,  Cloud Hosting automatycznie udostępnia więcej wolnych zasobów oraz gwarantuje, że dane zapisywane są jako kopie zapasowe w wielu lokalizacjach, co znacznie zmniejsza ryzyko ich utraty.

Wybierając dostawcę hostingu, warto pamiętać, że duże firmy hostingowe szczególnie dbają o swoją reputację i korzystają z zaawansowanych systemów ochrony serwerów przed takimi zagrożeniami, jak włamania ze strony hakerów, wirusy czy fałszywe maile. Dodatkowo dostawcy Ci oferują profesjonalne wsparcie techniczne doświadczonych konsultantów. W przypadku nazwa.pl jest ono dostępne 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

  1. Wizytówka Internetowa – Twoja pierwsza strona WWW

W nazwa.pl przeprowadziliśmy badanie, z którego wynika, że nadal co 5. przedsiębiorca nie posiada firmowej strony internetowej, a wynika to głównie z braku czasu i zbyt wysokiego kosztu jej przygotowania.

Jeśli nie chcesz poświęcać zbyt wiele czasu na przygotowanie własnej strony, zarówno od strony technicznej, jak i merytorycznej, rozwiązaniem dla Ciebie będzie

Wizytówka Internetowa. Jest to rozwiązanie, dzięki któremu firmowa strona WWW jest gotowa w minutę! Wystarczy tylko wybrać szablon i wpisać dane firmy. Domena zostaje skonfigurowana automatycznie, edycja i zmiana ustawień są łatwe, a dzięki technologii RWD, strona automatycznie dostosowuje swój wygląd do urządzeń mobilnych.

  1. Firmowa poczta e-mail we własnej domenie 

Dla przedsiębiorcy, poczta e-mail we własnej domenie to konieczność. Zwiększa ona wiarygodność firmy, ułatwia kontakt z klientami i pozwala na realizowanie kampanii promocyjnych. Tymczasem, według badań nazwa.pl przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorców wynika, że  aż 23% z nich jednak nie posiada takiej skrzynki, wybierając darmowe konta oferowane przez duże portale, które nie weryfikują autentyczności danych użytkowników. Warto pamiętać, że poczta firmowa we własnej domenie jest standardem profesjonalnego działania na rynku, wpływa na zaufanie klientów i tym samym zwiększanie zysków. Prowadząc biznes, należy więc zadbać o posiadanie profesjonalnej skrzynki pocztowej korzystającej z nowoczesnego systemu antywirusowego i antyspamowego, od profesjonalnego i zaufanego dostawcy.

  1. Benefity, korzyści, promocja

Stworzenie strony internetowej to dopiero początek Twojej obecności w sieci. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które ułatwią Ci promocję swojej firmy i zapewnią dotarcie do potencjalnych klientów.

Jedną z możliwości jest kampania Google Adwords, polegająca na wyświetleniu reklamy w wyszukiwarce. W przypadku takiej promocji, przedsiębiorca ponosi tylko koszty skutecznych kliknięć i ma możliwość bieżącego monitorowania wyników kampanii.

Inną możliwością dotarcia do klientów jest kampania mailingowa we Freshmail. Systematyczna wysyłka newsletterów jest dobrym narzędziem do kontaktu z klientami i informowania ich o nowościach w ofercie, a równocześnie wpływa na zgromadzenie wokół marki grona zaufanych klientów.

Brand24 to narzędzie służące do monitoringu obecności marki w sieci. Dzięki systematycznej obserwacji informacji na temat Twojej firmy czy produktu możesz odpowiadać na pytania klientów, zachęcać ich do zakupów, czy służyć eksperckimi radami.

Oprócz tych narzędzi, można skorzystać także z kredytów do banku zdjęć i wideo Fotolia, programu antywirusowego FM Anitvirus czy kopii zapasowych backup eXpert. Wszystkie te dodatki, dostępne są w nazwa.pl w pakiecie, który można otrzymać wraz z jedną z opcji hostingowych czy pakietem poczty firmowej.

I na koniec – pamiętaj, że internet jest obecnie podstawowym narzędziem biznesowym, a obecność firmy w sieci wpływa na jej wiarygodność i ułatwia kontakt z klientami. Nie jest więc istotne, czy prowadzisz swój biznes w sieci czy poza nią. Skuteczna obecność w sieci to gwarancja sukcesu biznesu, także tego finansowego.


Katarzyna Ostrowska – menedżer ds. PR w firmie nazwa.pl, która jest największym krajowym rejestratorem domen i dostawcą usług internetowych dla firm. nazwa.pl istnieje od 1997 roku, jest firmą ze 100% polskim kapitałem, obsługującą obecnie ponad pół miliona klientów.

  • Merytoryczny artykuł z poradami dla początkujących, według mnie najważniejsza jest treść i zawartość strony internetowej, aby zaistnieć w sieci przy tak dużej konkurencji.