6 sposobów na efektywne wykorzystanie monitoringu

Monitoring marki w internecie to narzędzie, które pozwala na bieżąco śledzić opinie na temat brandu, nawiązywać kontakt z odbiorcami i budować dobre relacje z klientami. Dane z monitoringu to także wiedza na temat branży, konkurencji oraz potrzeb rynku. Dodatkowo, analiza takich danych pozwala na skuteczne zarządzanie komunikacją marki.

Jak najskuteczniej wykorzystywać „social listening”?

  1. Analiza wyników

Podstawową funkcją monitoringu jest analizowanie wyników. Przede wszystkim istotne są dla nas informacje na temat tego, gdzie i kto o nas mówi. Identyfikacja kluczowych miejsc może pomóc nam w odpowiednim doborze działań promocyjnych, np. targetowaniu reklamy. Jeżeli zauważymy bowiem, że sporo dyskusji na nasz temat pojawia się na konkretnym forum, warto zainwestować w promocję w tym miejscu – nasza grupa docelowa już tam przecież jest, a osoby, które dużo o nas mówią, mogą okazać się bardzo pomocne przy promowaniu naszej marki/usług/produktów – o tym w kolejnym punkcie.

  1. Poznanie liderów opinii

Dzięki dokładnemu monitoringowi mamy informacje o tym, którzy internauci o nas mówią. Często okazuje się, że są osoby, które polecają nasz produkt bądź usługę sami z siebie – warto wtedy porozmawiać z nimi, podziękować lub wręcz zaproponować jakąś współpracę. Internauci coraz bardziej wierzą rekomendacjom nie tylko swoich znajomych, ale również osób, które obserwują na Facebooku, Twitterze lub Instagramie. Klient, który jest zadowolony z naszych usług/produktu będzie naturalnym jego ambasadorem, a dodatkowo zmotywowany bezpośrednim kontaktem od marki może zintensyfikować swoje działania.

  1. Wchodzenie w interakcje

Każda wzmianka dotycząca naszego brandu powinna być przez nas dostrzeżona – dzięki temu możemy pokazać klientom, że nam na nich zależy. Takie działanie sprawi też, że potencjalni klienci zobaczą, że na bieżąco sprawdzamy, co się o nas w sieci mówi, odpowiadamy i jesteśmy zaangażowani w dialog z użytkownikami, dzięki czemu będą pozytywnie odbierać naszą markę. Interakcja jest ważna również, kiedy pojawiają się negatywne komentarze. Brak reakcji na takie wpisy może spowodować eskalację, a w perspektywie kryzys wizerunkowy. Odpowiednia reakcja natomiast może złagodzić sprawę i sprawić, że nawet najbardziej niezadowolony klient doceni, że zajęliśmy się jego problemem.

  1. Porównanie z konkurencją

Mając narzędzie do monitoringu internetu, nic nie stoi na przeszkodzie, aby monitorować również naszą konkurencję. W końcu… oni to już robią:-) Konkurencję warto „podglądać” z kilku względów – warto jest wiedzieć, gdzie się pojawiają, jak prowadzą komunikację oraz jak reagują. Ta wiedza może się nam bardzo przydać, kiedy chcemy porównać nasze działania i ich efekty. Zawsze można też podejrzeć, jak robią swój marketing – a nuż się zainspirujemy?

  1. Social Selling

Ustawienie monitoringu pod badanie naszej kategorii produktowej daje nam nowe możliwości. Między innymi można zbadać, czy i jak duży jest potencjał np. naszego nowego produktu, albo nowej funkcji usługi. Poza tym monitoring kategorii daje możliwość pozyskiwania klientów. Możemy ustawić monitoring na słowo „szukam” albo „polecicie” i zobaczyć za pomocą wewnętrznych filtrów, kto szuka rozwiązań, które oferujemy i – wchodząc z nim w interakcję – zaproponować nasz produkt.

  1. Budowanie strategii

Chcąc być na bieżąco z informacjami o marce, warto mieć ustawione raporty i powiadomienia, dzięki którym od razu – w momencie pojawienia się wzmianki o nas – będziemy mieć wiedzę o takim wpisie i możliwość zareagowania. Internet rządzi się swoimi prawami, jednym z nich jest to, że liczy się szybkość odpowiedzi. Jeżeli odpowiednio wcześnie zareagujemy na negatywną wzmiankę, może się okazać, że w ten sposób unikniemy kryzysu… Kiedy odpowiednio i we właściwym czasie odpiszemy  influencerowi, jest szansa, że to doceni i będzie o nas wspominał sam z siebie, podając naszą firmę za przykład prawidłowej reakcji w mediach społecznościowych.

Na bazie wyników z monitoringu możemy raportować postępy w naszych działaniach marketingowych – lista źródeł, liczba wzmianek czy zasięg w mediach społecznościowych, który został wygenerowany przez nasze działania – to wszystko jest dostępne jednym kliknięciem w narzędziu do monitoringu. Analiza wyników ułatwi także podjęcie decyzji o wyborze najlepszych dla marki kanałów komunikacji – jeśli gdzieś jest nasza grupa docelowa i aktywnie dyskutuje, to może dzięki zintensyfikowanym działaniom w tym miejscu, pozyskamy tam także nowych klientów?

Autor: Mikołaj Winkiel

zdjęcie bioChief Evangelist w Brand24. Profesjonalnie i hobbystycznie zajmuje się marketingiem, Internetem i mediami społecznościowymi, starając połączyć te tematy w jedność. Pracując w dużej agencji nauczył się czym jest marketing internetowy, a pracując w mniejszej agencji, dowiedział się jak go robić skutecznie i sprawnie. Był social media managerem, content managerem, analitykiem i sprzedawcą. Ciągle wykorzystuje zdobyte doświadczenie, szkoląc z monitoringu Internetu podczas licznych prelekcji na m.in.: Marketing Day, Pipeline Summit, Forum Inboud Marketing, Kongresie Praktyków biznesu czy Kongresie Business Inteligence. Jest współautorem Biblii E-Biznesu i innych, licznych publikacji, wielokrotnie wykładał na SWPS, UW czy innych uczelniach. Od 2016 roku prowadzi warsztaty na WH AGH w Krakowie. Od 2011 roku w Brand24 zajmuje się obsługą kluczowych klientów, marketingiem i  „ewangelizacją” branży reklamowej.

 

W nazwa.pl do zamówionej usługi dodajemy kupon Brand24 na monitoring marki w internecie. Skorzystaj i testuj 60 dni za darmo.