Bezpieczeństwo w sieci – raport Eurostatu

Jak wynika z raportu opublikowanego w lutym br. przez Eurostat (Urząd Komisji Europejskiej zajmujący się sporządzaniem prognoz i analiz statystycznych dotyczących obszaru Unii Europejskiej) – co czwarty internauta w UE doświadczył w 2015 roku problemów z bezpieczeństwem w sieci. Najczęściej dotyczyły one zawirusowania komputera, wykorzystania danych osobowych czy związane były z utratą informacji oraz stratami finansowymi.

Obawa przed atakami hakerów czy złośliwym oprogramowaniem powodują, że 19% użytkowników internetu w Unii Europejskiej nie dokonuje zakupów online, 18% nie wykonuje operacji bankowych przez internet, a 13% unika korzystania z Wi-Fi w miejscach publicznych.

Jak wynika z raportu, najmniej problemów z bezpieczeństwem w 2015 roku mieli internauci w Czechach (10%), Holandii (11%), na Słowacji (13%) i w Irlandii (14%). Najgorzej pod tym względem wypadają: Chorwacja (42%), Węgry (39%), Portugalia (36%), Malta (34%) i Francja (33%).

Warto jednak podkreślić, że w porównaniu do roku 2010, liczba internautów, którzy doświadczyli straty w wyniku działania złośliwego oprogramowania spadła we wszystkich państwach członkowskich UE, oprócz Chorwacji. W całej Unii Europejskiej odsetek internautów zainfekowanych wirusem w internecie zmniejszył się z 31% w 2010 roku do 21% w 2015 r.*

Jak zabezpieczać się przed atakami cyberprzestępców?

Należy zacząć od tego, że korzystanie z internetu wymaga ostrożności i zdrowego rozsądku, a zabezpieczenie cyfrowych danych powinno przebiegać dwutorowo: na poziomie użytkownika i na poziomie urządzenia. Obecnie istnieje bowiem bardzo wiele odmian szkodliwego oprogramowania  – od bardzo prostych do niezwykle złożonych, których zadaniem jest najczęściej zainfekowanie systemu użytkownika w celu przejęcia lub zniszczenia danych. Wyjątkowo niebezpieczne są tzw. keyloggery przechwytujące naciśnięcia klawiszy klawiatury komputera i przesyłające loginy i hasła użytkownika wprost do cyberprzestępcy.

Każdy użytkownik urządzeń cyfrowych powinien więc poznać i stosować techniki zapobiegawcze, które zapewnią mu bezpieczeństwo w internecie. Chodzi tu o zachowania takie, jak stosowanie silnych haseł do logowania na witrynach internetowych, nieotwieranie załączników poczty elektronicznej pochodzącej od nieznanych nadawców czy trzymanie się z dala od podejrzanych stron WWW.

Zabezpieczenia na poziomie samego urządzenia to wszelkiego rodzaju programy ochronne – aplikacje antywirusowe, zapory sieciowe, moduły kontroli zawartości i uprawnień aplikacji zainstalowanych na urządzeniu, a także rozwiązania do tworzenia i przywracania kopii zapasowych. Dokładny skaner antywirusowy, o współczynniku wykrywania na poziomie 99,9%, może skutecznie ochronić urządzenie użytkownika przed infekcją.

Dlatego, dla osób działających w internecie, a zwłaszcza dla przedsiębiorców, aplikacja antywirusowa powinna być takim samym, podstawowym narzędziem, jak domena, strona www czy konto e-mail. Jeżeli dodamy do tego szczelną zaporę sieciową, możemy zaryzykować stwierdzenie, że będziemy bezpieczni przed włamaniami do naszego urządzenia z zewnątrz.

Czytaj więcej na temat bezpiecznego korzystania z internetu.


Tomasz Mila – menedżer produktu w firmie nazwa.pl, która jest największym krajowym rejestratorem domen i dostawcą usług internetowych dla firm. nazwa.pl istnieje od 1997 roku, jest firmą ze 100% polskim kapitałem, obsługującą obecnie ponad pół miliona klientów.

 

*źródło: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-press-releases/-/4-08022016-AP