Blog w katalogu, w domenie czy subdomenie?

Założenie bloga to świetny sposób na promocję. Fakt, że blogi posiadają celebryci, dziennikarze czy naukowcy jest dziś czymś oczywistym. Również firmy zakładają blogi coraz chętniej. Nie traktują ich jednak tylko jak kolejnego kanału do klientów z komunikatem sprzedażowym. Przeciwnie – uważają je za sposób na pokazanie „ludzkiej” twarzy firmy, jej pracy i pracowników „od kuchni”. Dzięki temu przedsiębiorstwo lub instytucja może u odbiorców budzić pozytywne emocje, co wpływa dobrze na kształtowanie pożądanego wizerunku. Nie można zapomnieć również o tym, jak duży udział w pozycjonowaniu całego serwisu może mieć blog, dobrze zoptymalizowany pod kątem treści . Jeśli tworzy się go z takim zamiarem, to obok samej treści, trzeba przeanalizować również techniczne aspekty jego funkcjonowania. Lepiej założyć go w katalogu głównej domeny, w subdomenie czy na całkowicie osobnej domenie? A może nie ma to żadnego znaczenia?

Przed założeniem bloga

Jeśli mowa o zakładaniu bloga to możliwości jego „ulokowania” są trzy. Po pierwsze, można założyć mu całkowicie nową domenę. Będzie to wyglądało tak – przykładowyblog.pl. Można również zdecydować się na subdomenę na już istniejącym serwisie. Wówczas adres bloga będzie prezentował się tak – przykładowyblog.xyz.pl. Jest jeszcze trzecia możliwość – stworzenie katalogu w już istniejącej stronie, co będzie wyglądało następująco – xyz.pl/przykładowyblog.

Każdy sposób ma swoje wady i zalety. Daje także różne możliwości, o których można przeczytać dalej.

Zwiększ ruch w serwisie blogiem w katalogu

Dla zwiększenia ruchu w serwisie zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie bloga w katalogu. Jest to rozwiązanie lepsze od subdomeny, którą wyszukiwarka często indeksuje jako całkowicie osobną stronę i zwiększony ruch na niej nie sprawia, że główny serwis również zyskuje.

Blog w katalogu to szereg korzyści, które w znacznym stopniu pozytywnie wpływają na popularność całego serwisu. Zróżnicowane, ale jednocześnie zahaczające o działalność całego serwisu, wpisy dadzą efekt tak zwanego długiego ogona. Oznacza to, że cały serwis będzie się pojawiał w wynikach wyszukiwania na bardzo różnorodne frazy. Jeśli notki będą ciekawe, angażujące i rozpowszechniane, to serwis zdobędzie wiele naturalnych linków, a to poprawi i pomoże utrzymać stabilną pozycję w wynikach wyszukiwania. Blog będzie również jednoznacznie kojarzony z głównym serwisem, co jest szczególnie istotne dla procesu budowania świadomości marki. Jest to również jasny sygnał, że jest to blog dołączony do innej działalności. Więc dla odbiorców nie będzie zaskoczeniem, że treści, których można się na nim spodziewać będą dotyczyły głównie tej właśnie podstawowej działalności.

Są również pewne negatywne skutki, które mogą, ale nie muszą wystąpić, gdy blog działa w katalogu serwisu głównego. Jeśli będzie prowadzony niezgodnie ze wskazówkami dla webmasterów przygotowanymi przez Google, a treści tam zawarte będą pozycjonowane w nieuczciwy sposób, to w efekcie również główny serwis ucierpi z tego powodu.

Nie jest to również dobre rozwiązanie, gdy dużo notek nie dotyczy choćby w minimalnym stopniu głównej działalności serwisu. Wówczas treści będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania na bardzo różnorodne frazy, ale nie przełoży się to w żaden sposób na popularności całego serwisu, bo czytelnik po przeczytaniu interesującej go treści od razu wyjdzie z serwisu.

Blog w subdomenie – zostań ekspertem 

Subdomeny są przez wyszukiwarkę traktowane jako oddzielne strony i nie są łączone z głównym serwisem. To oznacza, że nawet bardzo dobrze zoptymalizowany i popularny tekst niekoniecznie wpłynie na ruch na stronie głównej. Można dzięki temu umieszczać na blogu bardzo różnorodne notki i zdobywać dla nich duże grono odbiorców, budować wizerunek eksperta i rozwijać kanał do konstruktywnej i merytorycznej dyskusji.

Blog w nowej domenie – całkowicie oderwany od głównej działalności

Dla blogów firm, instytucji i organizacji najgorszym sposobem „ulokowania” jest założenie całkowicie nowej domeny. Sprawia to, że blog jest całkowicie oderwany od głównej aktywności i dla odbiorców w ogóle się z nią nie kojarzy. Jeśli natomiast treści, które się na nim pojawią będą mówiły głównie o tej działalności, to przez odbiorców może to zostać potraktowane jako kryptoreklama. Poza tym, całkowicie nowa domena generuje również niewielkie, ale dodatkowe koszty. To dobry pomysł na prywatny blog, ale na pewno nie ten należący do firmy.

Dobrze zoptymalizowana treść to podstawa 

To, w jaki sposób założony zostanie blog nie gwarantuje jego popularności. Najważniejsza jest treść. Musi być ciekawa, dobrze napisana i zoptymalizowana. Jeśli celem jest zwiększenie ruchu w całym serwisie należy też umiejętnie informować o działalności firmy i linkować do innych miejsc wewnątrz tego serwisu. Trzeba to robić w taki sposób, żeby czytelnik nie poczuł, że jest to główna intencja piszącego.

Bardzo ważna jest również konsekwencja i regularność działań. Wpisy, które będą pojawiały się raz na kwartał, nie zyskają ani popularności i zaangażowania odbiorców, ani nie wpłyną na lepszą pozycję w wyszukiwarce. Zakładając blog, najlepiej mieć zawczasu przygotowanych kilka wpisów i wymyślonych tematów na pewien czas do przodu.

Warto założyć bloga

Blog to prosty sposób nie tylko na zwiększenie ruchu w serwisie, ale również na poprawę rozpoznawalności firmy lub marki. To również metoda na budowanie wizerunku lub jego zmianę. Możliwości są praktycznie nieskończone – wszystko zależy od pomysłowości i zaangażowania autora lub autorów. Odpowiedni sposób umieszczenia bloga jest bardzo ważny i może postawić go w uprzywilejowanej pozycji od samego początku działalności.