Fakty, liczby, statystyki czyli Internet w 2016 roku (infografika)

Fakty, liczby, statystyki czyli Internet w 2016 roku (infografika)

Internet to potężne narzędzie do wyszukiwania informacji, główne źródło wiedzy na niemal wszystkie tematy oraz miejsce rozrywki i zabawy. Nie dziwi więc fakt, że z każdym rokiem na całym świecie znacząco rośnie liczba użytkowników Internetu, a poziom wyszukiwań w wyszukiwarce Google sięga codziennie kilku miliardów. Wzrost popularności Internetu widać bardzo wyraźnie, zwłaszcza jeśli porównać dwa ostatnie następujące po sobie lata. Już w I kwartale 2016 r. odnotowano znaczące zmiany w porównaniu do tego samego okresu roku 2015.

4 miliardy internautów na świecie

Kiedy w latach 60. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych zaczęto pracować nad wdrożeniem w życie koncepcji ogólnoświatowej sieci komputerowej, Internet był w fazie eksperymentu, a dostęp do niego miały wyłącznie jednostki. Dzisiaj internauci są obecni na całym świecie, a statystyki wyraźnie pokazują, że ich liczba stale rośnie – z 3,2 mld użytkowników w grudniu 2015 roku do 4 mld w grudniu 2016 roku. Wśród wszystkich światowych gospodarek najwyższy stan cyfryzacji odnotowuje się w Chinach, gdzie liczba aktywnych użytkowników Internetu wynosi około 640 milionów, co stanowi aż 49,6% wszystkich internautów na świecie. Dysproporcja rysująca się pomiędzy Chinami i resztą świata wynika z dwóch powodów: bardzo dużej populacji tego regionu oraz jego wysokiego zaawansowania technologicznego.

W Polsce z Internetu korzysta mniej więcej co siódmy obywatel. W 2016 roku łącznie około 26 milionów rodaków zaglądało do sieci nie rzadziej niż raz w miesiącu, przy czym 74% z nich robiło to przynajmniej raz dziennie.

Liczby te wyraźnie pokazują, że zdecydowana większość polskiego społeczeństwa często i regularnie korzysta z Internetu. Najaktywniejszą grupą pozostaje młodzież. W grudniu 2016 roku Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) przedstawiła wyniki badań Nastolatki 3.0, z których wynika, że aż 93,4% spośród wszystkich nastolatków (gimnazjalistów i licealistów) codziennie korzysta z Internetu, z czego aż 30% przez cały czas pozostaje online.

(źródło: http://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1706595,Badania-jak-Polacy-korzystaja-z-internetu-laptopa-smartfona).

35 tysięcy pytań na sekundę

Skala robi wrażenie i nie przechodzi niezauważona, co widać szczególnie w liczbie zapytań w wyszukiwarkach. Każdego dnia internauci korzystają z Google średnio 3 miliardy razy. O co pytaliśmy najczęściej w minionym roku?

Najczęściej wyszukiwane hasła w Google w 2016 roku:

Na świecie W Polsce
  1. Pokémon Go
  2. iPhone 7
  3. Donald Trump
  4. Prince
  5. Powerball
  6. David Bowie
  7. Deadpool
  8. Olympics
  9. Slither.io
  10. Suicide Squad
  1. Euro 2016
  2. Pokemon Go
  3. Slither.io
  4. Rio 2016
  5. Eurowizja 2016
  6. Donald Trump
  7. Singielka
  8. iPhone 7
  9. Wybory USA
  10. Deadpool

Natomiast do najpopularniejszych stron internetowych na całym świecie należą m.in.: Google oraz Google India, YouTube, Facebook, Twitter, Yahoo i Amazon.

Reklamy na smartfony?

W ślad za rosnącą liczbą użytkowników podążają wydatki na reklamę w Internecie. Budżety na promocję online co roku wzrastają średnio o dwadzieścia kilka procent. W I połowie 2016 roku (1,71 mld zł) w stosunku do I połowy 2015 roku (1,43 mld zł) zaobserwowano wzrost kosztów o 20%.

Największy wzrost wydatków na reklamy internetowe zanotowano w przypadku displaya, bez uwzględnienia wideo (z 27% na 43% w sakli roku). Z kolei 13% trafiło do mediów społecznościowych, co stanowi wzrost aż o 75% w porównaniu do wcześniejszego roku. Według niektórych prognoz rok 2017 będzie momentem, w którym po raz pierwszy wydatki na reklamę w Internecie będą wyższe niż sumy wydane na reklamę telewizyjną.

W 2016 największe wydatki na reklamę internetową odnotowały 3 branże: motoryzacyjna (13%), handlowa (12%) oraz finansowa (10%).

Jednocześnie warto zauważyć, że 20% wszystkich inwestycji związanych z reklamą internetową trafiło do strefy mobile – to aż o 70% więcej niż w roku 2015. Ten fakt nie powinien zaskakiwać, zwłaszcza że smartfony i tablety generują coraz więcej ruchu i powoli zaczynają wyprzedzać urządzenia desktopowe.

Rynek domen dotrzymuje kroku

Wśród wszystkich domen na świecie najpopularniejszą pozostaje .com, która obejmuje aż 49% wszystkich domen najwyższego poziomu (gTLD).  Poza .com i .net, które w końcówce 2016 roku przekroczyły 143 mln rejestracji, liderami pozostały niezmiennie .org, .info, .biz.

Nieco inaczej wygląda sytuacja jeśli weźmiemy pod uwagę nTLD. Tutaj przed domeną .info uplasowała się .xyz, a przed .biz – domena .topTopowa piątka 2016 roku w tej grupie to: .xyz, .top, .win, .wang, .club.

W przypadku nTLD możemy mówić o rejestracji rzędu 27,5 mln nazw! W Polsce liczba zarejestrowanych nTLD wzrosła o niemal 350% (z blisko 13,5 tysięcy nazw do około 46 tysięcy). 5 najpopularniejszych domen nTLD w kraju to .top, .xyz, .ovh, .online i .win. Trzy pierwsze charakteryzują się niską ceną są, co zdecydowanie wpływa na ich popularność. Nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Z kolei nasza rodzima domena .pl na początku 2017 roku (czyli już niebawem) powinna przekroczyć 3 mln zarejestrowanych nazw. Osiągnie taki wynik, jeśli utrzyma się obecny poziom rejestracji. Pomimo niewielkiego spadku całkowitej liczby nazw zarejestrowanych w domenie .pl w 3 kwartale ur. rejestr osiągał z miesiąca na miesiąc zbliżone wyniki.

W przypadku europejskich ccTLD, cały czas mamy do czynienia z tymi samymi liderami rejestracji: .de, .uk, .ru, .nl i .eu. Mimo stabilnego wzrostu wolumenu rejestru .pl niestety naszej domenie daleko do ww. końcówek. Dla przykładu domeny .nl czy .ru osiągnęły już ponad 5 mln rejestracji.

Źródła: rynekdomen.pl, ICANN, NASK

Domena za 4 miliony dolarów?

O tym, dlaczego wybór odpowiedniej domeny jest ważny pisaliśmy już wiele razy. Bywa, że za najbardziej pożądane nazwy trzeba zapłacić sporą sumę. Na przykład, dokładnie 3,77 mln dolarów zapłacił nowy właściciel dwuliterówki HG.com. Druga największa transakcja ubiegłego roku, opiewająca na kwotę 2,1 mln dolarów, dotyczyła sprzedaży domeny Vivo.com. Na polskim rynku najwyższą cenę (21 tys. euro, około 92 tys. złotych) osiągnęła domena Makijaz.pl.  Poniżej znajduje się zestawienie największych sprzedaży roku 2016:

Na świecie W Polsce
  1. HG.com – 3 770 000 $
  2. Vivo.com – 2 100 000 $
  3. XXXVideos.com – 1 368 000 $
  4. Jade.com – 1 250 000 $
  5. LA.com – 1 200 000 $
  1. Makijaz.pl – 21 000 euro (ok. 92 000 zł)
  2. CasinoOnline.pl – 16 500 USD (ok. 65 000 zł)
  3. Koleje.pl -40 000 zł
  4. Loto.pl – 31 700 zł
  5. Immo.pl – 6000 euro (ok. 26 000 zł)

 

 

 

 

 

 

Źródła: rynekdomen.pl, DNJ

Zobacz naszą infografikę podsumowującą 2016 rok:

Fakty, liczby, statystyki w 2016 roku