Jak dobrze prowadzić e-sklep i zarabiać w e-commerce?

Rozmowa z Łukaszem Żurem, menedżerem produktu w nazwa.plLZ

Jak pokazują dane, obecna wartość rynku e-commerce to ponad 5% wartości handlu detalicznego. Warto inwestować w sklep internetowy?

Wartość handlu internetowego w Polsce wzrośnie w tym roku do blisko 36 mld zł, a w kolejnych 5 latach podwoi się, wynika z przygotowanego przez Sociomatic Labs raportu „Barometr e-commerce 2016”. Co to oznacza dla potencjalnego sprzedawcy w Internecie? Przede wszystkim mówi, że rynek się rozwija, Polacy przeznaczają na zakupy przez internet coraz większe kwoty, a co za tym idzie właściciele sklepów internetowych zarabiają więcej.

Już ponad połowa (53%) Polaków kupuje przez internet, bo to wygodne i szybkie.  Warto przy tym zauważyć, że coraz częściej wykorzystujemy telefony komórkowe do zakupów w sieci. Przed sprzedażą w internecie zatem świetlna przyszłość, z której warto skorzystać, planując własny biznes.


A kiedy już zapadnie decyzja – wchodzę w e-commerce – od czego zacząć?

zakupy_online

Od przysłowiowej czystej kartki papieru i rozpisania sobie planu naszego działania. Powinien on zawierać wybór miejsc, z których będziemy czerpać wiedzę na temat sprzedaży w internecie, po cele – zysk, ilość klientów czy ilość sprzedawanych produktów – jakie chcemy osiągnąć w konkretnych odstępach czasu. Dobry plan to połowa sukcesu. Pozwoli on na uniknięcie chaosu przy naszych działaniach oraz po pewnym czasie będzie można zweryfikować założenia z rzeczywistością. Zawsze powtarzam, że trzeba lubić to co się robi, dlatego warto swój biznes w internecie połączyć z pasją.

Równie ważna co dobry biznesplan jest nazwa i wybór domeny internetowej, która potem stanie się wizytówką naszego biznesu. Dlatego warto ją zarejestrować na samym początku, jeszcze przed tym jak zaczniemy opowiadać o naszej świetlanej przyszłości znajomym i współpracownikom. Szczególnie, że u większości rejestratorów, tak jak w nazwa.pl, w pierwszym roku domena jest za darmo.

uzycie internetu

 

Kolejnym krokiem, którzy przyjdzie nam zrobić, jest wybór platformy sprzedażowej czyli narzędzia, z którego będziemy korzystać na co dzień sprzedając przez internet.  Warto tu pamiętać, że online to coraz bardziej mobile – w  2010 roku  smartfony miało 5% Polaków – w 2016 to już 61%. Aż 17,6 mln  właścicieli smartfonów  korzysta z intenetu i coraz częściej  kupuje za pomocą tych urządzeń. Sklep powinien więc prawidłowo wyświetlać się na każdym urządzeniu, a co najważniejsze – sprzedaż przez telefon powinna odbywać się bezproblemowo.


Czy jeśli nie mogę zaproponować klientowi niższej ceny produktu to mam jakąś przestrzeń żeby się wyróżnić?

Możliwości jest wiele. Jeśli już zapewniamy odpowiednią jakość naszych produktów poleciłbym skupić się na elementach, dzięki którym możemy się pozytywnie wyróżnić:

wygląd sklepu – kupujemy oczami, dlatego dobrze dobrana grafika sklepu i odpowiednia ekspozycja naszych towarów powinna budzić u kupujących zaufanie, a co za tym idzie zwiększać sprzedać i sprawiać, że sklep będzie częściej polecany;

czas wysyłki – nikt nie lubi czekać na zamówione towary dlatego najlepiej, aby czas dostawy był jak najkrótszy. Coraz częściej firmy realizują wysyłkę lub nawet dostawę towaru do klienta jeszcze tego samego dnia co zamówienie lub maksymalnie w 24 godziny (Same-Day Delivery). Warto też zadbać o to, aby dać klientowi możliwość uzyskania informacji na jakim etapie znajduje się obecnie jego zamówienie włącznie z informacją, gdzie obecnie znajduje się przesyłka;

obsługa klienta – szybko wykonana transakcja to gwarancja zysku, dlatego należy zadbać o  odpowiednie zdjęcia i opisy naszych produktów oraz optymalnie zaprojektowaną ścieżkę zakupową z jak najmniejszą ilością kroków w procesie zakupowym, aż po zapewnienie metod płatności, z których korzystają nasi klienci.

To wszystko może sprawić, że klienci wybiorą nasz sklep chętniej nawet wtedy, gdy nie możemy konkurować ceną.

 Mam platformę, mam produkty, jestem online i mobile. Tylko jak znaleźć klientów?

Każdego dnia potencjalni klienci przeczesują internet w poszukiwaniu idealnego prezentu, zegarka, butów czy po prostu mleka kokosowego. Prawie na każdej z odwiedzanych stron oraz w wynikach wyszukiwania odnajdują reklamy. To co obecnie z pewnością pomoże w znalezieniu klienta to spersonalizowana, pomysłowa reklama dostarczona klientowi za pomocą kilku kanałów. Co to oznacza w praktyce? Należy być tam, gdzie są nasi klienci. Zatem jeśli nasi klienci korzystają z Facebooka, powinniśmy im czasami przypominać, że też tam jesteśmy i tym kanałem komunikować naszą ofertę. Warto także przesłać klientowi odpowiednią ofertę z rabatem na skrzynkę e-mailową lub wyświetlić reklamę w przeglądarce.

Dostawcy platform sklepowych dostarczają różnego rodzaje zniżki i kupony na narzędzia, które łatwo można połączyć z naszym sklepem internetowym i wykorzystać je do pozyskania nowych klientów. Przykładem są tutaj kody rabatowe oferowane w nazwa.pl na kampanię w Google Adwords czy narzędzie do email marketingu Freshmail.

To na koniec zdradź nam jeszcze 3 sposoby, żeby naprawdę i szybko zacząć zarabiać na sklepie internetowym.

Pasja, jakość produktów oraz wykorzystanie odpowiednich narzędzi powinno przynieść nam sukces w biznesie internetowym. Każdemu rozpoczynającemu biznes w sieci polecam zastosować zasadę, którą sam stosuję w codziennym życiu. Zasadę ZDW. Zaczynam, czyli odpowiednio się przygotowuję, zdobywając wiedzę i wybierając odpowiednie narzędzia. Działam – uruchamiam odpowiednie procesy sprzedażowe oraz promocyjne. Wymiatam – zarabiam i dbam o to, aby moi klienci byli zadowoleni i chcieli wrócić po kolejne zakupy.

Dziękuję za rozmowę.


Katarzyna Tomczak – menedżer ds. PR w firmie nazwa.pl.