Jak promować sklep internetowy na Facebooku?

Czy wiesz, że Facebook w Polsce ma już blisko 20 mln użytkowników?* Znajdziesz tam profile Twoich klientów, konkurencji – tej większej i tej mniejszej też. Jeśli więc prowadzisz sklep internetowy, który nie ma jeszcze swojego fanpage’a na Facebooku, zapoznaj się z poniższymi poradami. Jeśli jesteś już na „fejsie” ze swoim biznesem –  przeczytaj i sprawdź, co możesz robić lepiej.

Po pierwsze  – analiza

Swoje być albo nie być na Facebooku rozpocznij od krótkiej analizy i odpowiedzenia sobie na kilka pytań: czy Twój produkt pasuje do Facebooka? Czy osoby, które mogą być zainteresowane Twoimi produktami, są na Facebooku? Kim są, ile mają lat i czym się pasjonują? Jaka forma komunikacji z marką ich interesuje? W jakich godzinach są aktywni? Jakie treści są dla nich interesujące?

Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci stworzyć plan działania, w oparciu o który będziesz mógł tworzyć treści, najbardziej pasujące do oczekiwań użytkowników. Dzięki temu będziesz wiedział także ile razy dziennie i w jakich godzinach publikować posty.
Korzystaj też ze statystyk, które udostępnia Facebook – pozwolą Ci one zweryfikować, czy Twoja strategia działa. Jeśli bowiem okaże się, że podejmowane przez Ciebie działania nie wywołują reakcji użytkowników – konieczna będzie ich modyfikacja. Może użytkownicy wolą zdjęcia od wpisów z linkami? Może nie mają czasu oglądać opublikowanego filmu? Może treści nie są wystarczająco angażujące?

Po drugie – widoczność i zasięg

Algorytmy Facebooka działają w taki sposób, że nie wszystkie treści są widoczne dla każdego użytkownika. Widzimy tylko te treści, które klikamy, wpisy znajomych, z którymi wchodzimy w interakcje i w końcu  – reklamy. Są one coraz bardziej precyzyjnie dopasowywane do preferencji i zachowań użytkownika – wyświetlane są na przykład reklamy produktów, których szukaliśmy wcześniej lub reklamy stron, które odwiedzaliśmy.

Przede wszystkim jednak Twoi klienci muszą dowiedzieć się, że jesteś na Facebooku. Możesz umieścić taką informację na stronie sklepu, dodając specjalną wtyczkę, która pozwoli klientom „polubić” fanpage już z poziomu strony. Możesz także dodać taką informację w stopce maila czy w ulotce reklamowej. Pamiętaj jednak, aby przed użyciem logo Facebooka zapoznać się z zasadami jego używania: https://en.facebookbrand.com/

A wracając do reklam – możesz je ustawić w taki sposób, aby docierały tylko do użytkowników z Twojej grupy docelowej, ograniczając np. grupę wiekową, zainteresowania, miejsce zamieszkania, płeć. Oczywiście zasięg reklam zależy także od budżetu. Możesz zacząć od dowolnej kwoty i sprawdzić na co wystarcza, do ilu osób dociera Twoja reklama i jakie efekty daje.

Po trzecie – treści

To co publikujesz ma duże znaczenie dla tego czy będziesz widoczny dla swoich klientów, czy będą wchodzić w interakcje (dając „like” lub udostępniając Twoje treści na swoich profilach).

Jednym ze sposobów na przyciągnięcie uwagi obecnych i pozyskanie nowych fanów są specjalne rabaty, tylko dla nich. Możesz też zorganizować konkurs, w którym do wygrania będzie produkt z Twojej oferty (tutaj pamiętać należy, że niezgodne z regulaminem Facebooka jest m.in. wymaganie udostępnienia postu konkursowego na osi czasu użytkownika, losowanie wygranych (te są nielegalne), czy wymaganie oznaczania na zdjęciu użytkownika lub jego znajomych.

W przypadku publikowania postów graficznych (zdjęcia, grafiki) ważne jest, żeby były one dobrej jakości, a jeśli nie są naszą własnością – aby pochodziły z legalnych źródeł. Możesz korzystać z banku zdjęć.
Istnieją również darmowe banki zdjęć, z których można kopiować zdjęcia, na przykład: gratisography.com, picjumbo.com, littlevisuals.co, unsplash.com.

Pamiętaj, że obecność na Facebooku może przynieść Ci wiele korzyści – wpłynąć na większą liczbę klientów, większą rozpoznawalność marki i większe zyski. Kluczem jest tu jednak umiejętne prowadzenie działań i komunikacji na tym portalu społecznościowym.
Powodzenia!


Łukasz Żur  – menedżer produktu w firmie nazwa.pl, która jest największym krajowym rejestratorem domen i dostawcą usług internetowych dla firm. nazwa.pl istnieje od 1997 roku, jest firmą ze 100% polskim kapitałem, obsługującą obecnie ponad pół miliona klientów.