Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie dzięki wideo

Krótkie filmiki przedstawiające możliwości produktu stają się coraz popularniejsze, ale promocja przy ich użyciu jest nadal jedną z niewykorzystanych szans na pozyskanie klientów w e-commerce. Każdy sklep internetowy dba o jakość zdjęć, bo od tego w dużej mierze zależy sprzedaż. Tym bardziej nie możemy sobie pozwolić na zignorowanie tak ważnej części strategii rynkowej, jaką są filmy wideo.

Dlaczego wideo w e-commerce jest tak ważne?

Filmy  przedstawiające produkt mają bezpośredni wpływ na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym, pomagają zrozumieć do czego służy i jak używać danego produktu, ale przede wszystkich dostarczają więcej informacji niż same zdjęcia. Według badań, osoby, które obejrzały film na stronie e-sklepu są o 64% bardziej skłonne do zakupu niż te, które tego nie zrobiły (źródło).

Filmy są także najbardziej skutecznym sposobem na zaprezentowanie produktu i jego korzyści dla użytkowników, choć można osiągnąć to też dzięki klasycznym elementom strony produktowej: opisowi, zdjęciom czy opiniom innych klientów. Wiemy to także w nazwa.pl – sami postawiliśmy ostatnio na nowe materiały wideo i polecamy ich tworzenie klientom, którzy korzystają z oferowanego przez nas narzędzia do prowadzenia sklepu internetowego – Sklepicom.

Dziś przedstawię Ci najważniejsze powody, które powinny skłonić każdego właściciela sklepu internetowego do wykorzystania materiałów wideo.

 

1.  Google i Facebook doceniają materiały wideo

W wynikach wyszukiwania Google, oprócz standardowych linków do stron z opisami, możemy znaleźć wideo, obrazy, aktualności oraz mapy. Gdy umieścisz na swoich stronach sklepowych filmiki produktowe, zwiększasz tym samym swoje szanse na wyższą pozycję w rankingu oraz lepszą widoczność w wyszukiwarce – szczególnie jeśli żadna konkurencyjna firma nie wpadła jeszcze na podobny  pomysł! Oprócz tego, Google faworyzuje strony z wideo osadzonym z YouTube’a z prostego powodu – YouTube należy do Google.

Również Facebook coraz intensywniej walczy o twórców wideo, dostarczając przyjazne narzędzia dystrybucji filmów, a z drugiej strony w pewnym stopniu faworyzując filmy, które coraz częściej zaczynają dominować w naszych newsfeedach. Oglądalność materiałów wideo na Facebooku bardzo szybko rośnie, co widać na poniższym wykresie:

wid1

Ilość oglądanych filmów na Facebooku dziennie

Łatwo się domyślić, że do takiego stanu rzeczy przyczynia się udostępniona na Facebooku funkcja autoodtwarzania, czyli opcja, która sprawia, że gdy przeglądając naszą tablicę docieramy do materiału wideo, zaczyna on automatycznie się odtwarzać (oczywiście w ustawieniach znajdziesz możliwość zmiany i odtwarzania filmów dopiero po kliknięciu). YouTube szybko zareagował zresztą na tę nowość, wprowadzając funkcję automatycznego odtwarzania kolejnego filmu po kilku sekundach od obejrzenia pierwszego.

2. Lubimy dzielić się filmikami i często w nie klikamy

Praktyka pokazuje, że jesteśmy bardziej skłonni do dzielenia się materiałami wideo, niż linkami do stron tekstowych. Co więcej – częściej klikamy w miniaturę z filmikiem wideo niż w link bez żadnego elementu wizualnego lub ikony świadczącej o materiale multimedialnym. Prawdopodobnie wynika to trochę z lenistwa (łatwiej oglądać niż czytać) i z ciekawości (w przypadku miniaturek).

3.  Film potrafi wciągnąć

Długość czasu, jaką użytkownicy spędzają na oglądaniu filmów systematycznie rośnie. Ja sam, coraz częściej łapię się na tym, że wolę przeglądnąć krótki filmik, niż czytać długie opisy produktów lub opinie innych kupujących. Poza tym, film dużo bardziej angażuje i zwyczajnie łatwiej jest przekazać  emocje niż długie opisy.

wid2

 

Średni czas poświęcany na oglądanie filmów w internecie każdego dnia

 

4.  Jednym wideo możesz przekazać więcej niż długim skomplikowanym opisem

Dzięki filmikowi wideo masz możliwość bardzo szybko przekazać ogromną ilość informacji! Prezentowanie produktu poprzez wideo da klientowi o wiele więcej informacji, niż zwykłe zdjęcie lub opis, a dodatkowo pomoże przemycić wartość sentymentalną, prestiż lub wyróżnienie wynikające z posiadania danego produktu. Warto skorzystać z takiej możliwości.

5.  Najłatwiej uczymy się na przykładach

Głównym powodem, dla którego wielu właścicieli sklepów nie używa wideo do promocji, jest prawdopodobne przekonanie, że jego wytworzenie jest skomplikowane i czasochłonne oraz to, że filmik musi być bardzo dobrej jakości, aby przebić się do szerokiego grona odbiorców, jakim docelowo są nasi klienci. Realizowanie strategii wideo w internecie nie musi być wcale trudne i generować dużych kosztów, a dzięki temu możesz w szybki sposób zyskać przewagę konkurencyjną.

Przyjrzyjmy się jak różne firmy wykorzystują z powodzeniem materiały wideo opowiadając o produkcie, który oferują:

Pan tu nie stał

 

Strategia Wideo: Storytelling, prezentacja produktów i realizacja idei Human to Human

39 900 wyświetleń na Vimeo

Apple

 

Strategia Wideo: Prezentacja produktu – uwzględnienie kontekstu kulturowego

172 870 wyświetleń

Nazwa.pl

 

Strategia Wideo: Prezentacja produktu – uświadomienie potrzeby – instrukcja

3 546 wyświetleń

Inne obrączki

 

Strategia Wideo: Prezentacja produktu i procesu wytworzenia – podkreślenie indywidualności każdego produktu – idea Human to Human

10 800 wyświetleń

Warto uczyć się od najlepszych!

Teraz pora zastanowić się nad obszarami prowadzenia biznesu w sieci, w których najczęściej możemy wykorzystać wideo.

1. Możliwości prezentacji produktu

W krótkim filmiku możesz zademonstrować możliwości danego produktu i pokazać jak on działa. Szczególnie jeśli jest lepszy od podobnych produktów oferowanych przez konkurencję. Natomiast jeśli zamiast filmu umieścisz wszystkie cechy oferty w opisie, część przeglądających nasze strony niekoniecznie może do nich dotrzeć – bariera wejścia będzie po prostu większa.

2. Filmik instruktażowy – tutorial

Poradnikowy filmik to kolejny sposób, aby wytłumaczyć czasami bardzo skomplikowane informacje techniczne w łatwy do przyswojenia sposób. Twoi klienci, dzięki takim filmikom, oprócz samego produktu, dostają też wiedzę. Tym samym satysfakcja z produktu może być jeszcze większa!

3. Filmiki poradnikowe

Czasem klienci, którzy robią zakupy w Twoim sklepie internetowym, po prostu nie wiedzą, jaki produkt będzie dla nich najlepszy. Jeśli więc znajdą wideo poradnikowe, które pozwoli im na porównanie różnych wersji produktu i wybór najbardziej odpowiedniej, jest duże prawdopodobieństwo, że odwdzięczą się zakupem tego produktu.

4. Proste wideo o produkcie

Być może najlepszym wyjściem, aby odpowiednio zaprezentować ofertę jest stworzenie prostego filmiku pokazującego produkt z każdej strony. Bez scenariusza, bez wielu kadrów i historii obok. Po prostu wideo, które pokazuje co to za produkt, jaki ma rozmiar, kształt, strukturę i funkcje.

5. Długość ma znaczenie

Tworząc materiały wideo, pamiętaj, aby nie były one długie i nużące. Badania mówią, że aż 57% oglądających filmiki na YouTube przerywa ich oglądanie, jeśli uważa je za zbyt długie. Może lepiej stworzyć kilka krótszych filmików?

Nie rozmyślaj w nieskończoność. Wykorzystaj swój aparat i już dziś nakręć pierwsze wideo!

Filmy, mimo że tak powszechne w sieci, są jeszcze bardzo słabo wykorzystywane przez firmy z branży e-commerce. Biorąc pod uwagę, jak tanie są obecnie kamery wideo o wysokiej rozdzielczości, a także fakt, że prawie każdy ma w kieszeni smartfona z kamerą HD, nie ma usprawiedliwienia dla nieskorzystania z szansy, jaką jest promocja produktów w e-sklepie z wykorzystaniem filmów.

Jak widać na różnych przykładach, przyjęte strategie promocji przez wideo mogą znacznie się różnić, zarówno pod względem kosztów, jak i złożoności. Dla wyboru konkretnej koncepcji ich realizacji decydujące powinno być jednak to, jaką wartość dodaną dla naszego biznesu w internecie przyniesie film.


Łukasz Żur – menedżer produktu w firmie nazwa.pl, która jest największym krajowym rejestratorem domen i dostawcą usług internetowych dla firm. nazwa.pl istnieje od 1997 roku, jest firmą ze 100% polskim kapitałem, obsługującą obecnie ponad pół miliona klientów.