Jaką rolę odgrywają kolory?

Mało kto zdaje sobie sprawę ze znaczenia otaczających nas barw – z tego jaki mają wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie, jak kształtują nasze decyzje zakupowe oraz jaką mają rangę w projekcie graficznym czy fotografii. To właśnie barwy mogą być najistotniejszymi elementami wyrażania naszego nastroju i kluczowym czynnikiem, który zdecyduje o powodzeniu projektu. Wystarczy tylko nauczyć się właściwie nimi posługiwać. Eksperci banku zdjęć Fotolia by Adobe i Adobe Stock podpowiadają, jak to robić.

Osoby nie zajmujące się na co dzień reklamą, drukiem, fotografią lub grafiką zapewne nie zetknęły się ze słowem Pantone. Przede wszystkim jest to nazwa amerykańskiego przedsiębiorstwa, które opracowało i wydało swój unikatowy wzorzec barw (system identyfikacji kolorów) nazwany Skalą Pantone. Kolory, dla porządku, oznaczane są numerami (np. 2100) oraz dodatkowymi oznaczeniami wskazującymi takie parametry jak fluorescencja, metaliczność itp. Żaden grafik nie rusza do pracy bez określenia barw w swoim projekcie z wykorzystaniem opisywanej skali. O sile autorytetu firmy świadczy fakt, że typowane przez nią co sezon barwy mają bezpośredni wpływ na trendy w branżach modowej, reklamowej, ale też np. meblarskiej czy budowlanej.

Każdego roku eksperci Pantone’a wskazują kolor roku, który wyraża nasz globalny nastrój i nastawienia, wprowadzają go do naszej kultury i społeczeństwa. Odgrywa on bardzo ważną rolę w naszym codziennym życiu i znajduje odzwierciedlenie w pracach graficznych.

Rola kolorów

Żeby w pełni wykorzystać potencjał kolorów, w pierwszej kolejności należy zgłębić teoretyczne podstawy. Każdy początkujący grafik musi poznać różnice między dwiema przestrzeniami barw wykorzystywanymi obecnie przez urządzenia cyfrowe, czyli RGB i CMYK. Opanowanie sztuki przechodzenia z jednego systemu na drugi, błędy w konwersji mogą poważnie wpłynąć na jakość naszej pracy. Kolejny krok to umiejętność pracy ze skalą Pantone. Jej podstawowa skala opisuje 1761 kolorów. Powstają one przez zmieszanie 18 pigmentów (w tym białego i czarnego). Stąd ich odwzorowanie na skalach CMYK i RGB nie jest oczywiste i wymaga pracy z fizycznymi próbnikami.

Kolor roku od Pantone

Jednak świadomość i wiedza o Pantone to nie wszystko. Dobrze odwoływać się do przyjętych w naszej świadomości połączeń, takich jak: biel – czystość, niewinność, czerwony – emocje, miłość i pasja, czerń – luksus i powaga itd. Warto też przyglądać się trendom, które często są uzależnione od odbiorców końcowych. To oni swoimi decyzjami wskazują, co aktualnie jest modne. Dzięki temu nasza praca będzie na czasie i jak najwierniej oddawała prawdę. Niezależnie jednak od źródeł mody, śledzenia popularnych trendów w dziedzinie kolorów pozwoli nam pozostać w głównym nurcie projektowania i skutecznie trafić do większego grona odbiorców.

Greenery - kolor roku 2017

Na ten rok firma wybrała zieleń Greenery. Według, dyrektor wykonawczej Instytutu Pantone – Leatrice Eiseman, odcień ten symbolizuje połączenie z naturą, z innymi ludźmi i większym celem. Mocny żółtozielony kolor przemawia do naszego pragnienia, aby wyrazić się, badać, eksperymentować i odkrywać, dając poczucie szczęścia. Ten organiczny, żywy odcień, używany jako główny akcent w modowej palecie barw, ma podbić świat w tym roku.

A kiedy już zdecydujemy o palecie barwnej do swojego projektu, możemy skorzystać z przydatnego narzędzia oferowanego przez bank zdjęć Fotolia by Adobe. Tworząc projekt o tematyce zimowej, którego kolorem dominującym jest biel wystarczy użyć filtrów wyszukiwania wg kolorów. Można też przy szukaniu obrazów użyć filtru barw, dzięki czemu szybko znajdziemy potrzebne obrazy – zdjęcia, grafiki czy filmy – zawierający właściwy kolor. Tak, jak tutaj:

biel

  • Monika Trojanek

    Przepiękny kolor:) Kolorystka jest ważnym elementem przedsiębiorstwa, np. w identyfikacji wizualnej firmy lub logo. Dlatego jeżeli logo jest dobrze zrobione i dzięki temu podnosi wartość biznesu, można pomyśleć o zastrzeżeniu logo jako znaku towarowego. Pierwszy lepszy artykuł o rejestracji https://6krokow.pl/rejestracja-znaku-towarowego-korzysci-majatkowe-i-podatkowe/

  • Katarzyna Kamińska

    To prawda, kolor przepiękny. Ogólnie kolory maja bardzo duże znaczenie i odgrywają dużą rolę.