Kalendarz e-sprzedawcy 2016

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, pomyśl już dziś o zaplanowaniu akcji promocyjnych  na cały 2016 rok. Prognozy  Sociomantic Labs  mówią, że rynek e-commerce w 2016 roku wzrośnie w Polsce o 15 proc. i osiągnie wartość 35,8 mld złotych – skorzystaj na tym, wybierając te święta i imprezy, które stanowią najlepszą okazję na wzrost liczby odwiedzających Twój sklep. Przedstawiamy najważniejsze wydarzenia i terminy w roku, które można wykorzystać w sprzedaży internetowej.  

Aby nie zapomnieć o tych ważnych wydarzeniach, dodaj nasz kalendarz  e-sprzedawcy do swojego kalendarza Google, korzystając z tego linka. Jak to zrobić, opisano tutaj.

Styczeń to najlepszy okres na wietrzenie magazynów i pozbycie się zalegającego asortymentu. Na początku nowego roku klienci przeczesują internet w poszukiwaniu  promocji, wyprzedaży i obniżek. Ważne jest, aby w tym czasie wzmożonego ruchu szybkość ładowania się podstron sklepu pozostała odpowiednia.  Z analizy Radware zawartej w raporcie Ecommerce Page Speed & Web Performance wynika, że 57% internautów opuszcza stronę sklepu internetowego, jeśli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy.

21 i 22 stycznia – Dzień Babci i Dzień Dziadka

Okres bezpośrednio poprzedzający Dzień Babci i Dzień Dziadka to okazja dla wszystkich e-sprzedawców, którzy mogą zaoferować idealny prezent.

sklep internetowy turystyczny banner

źródło: Chocolissimo

Początek roku to także dobry czas na zaplanowanie działań sklepu internetowego w mediach społecznościowych. Warto odświeżyć Facebook i Instagram, a gdy ich nie mamy, rozważyć założenie, bo te media w 2016 roku mogą stać się nowymi kanałami sprzedaży produktów w e-sklepie.

14 lutego – Walentynki

Kolejny boom zakupowy rozpocznie się w okresie poprzedzającym święto zakochanych. Początek lutego łączy ze sobą Walentynki i koniec karnawału – a w 2015 roku aż 51% internautów zrobiło zakupy w tym okresie. To świetna okazja, aby zasugerować im, co może być wymarzonym prezentem dla ich drugich połówek. I nie są to tylko rzeczy materialne. Bardzo dobrze w tym czasie, także przez internet, sprzedają się różnego rodzaju usługi, np. zabiegi kosmetyczne, masaże czy wycieczki.

e-commerce_2

źródło: Artelioni

8 marca – Dzień Kobiet, 27 marca – Wielkanoc

W marcu mamy aż dwa okresy, które można wykorzystać w e-sprzedaży. Pierwszy z nich poprzedza 8 marca, czyli Dzień Kobiet. Drugi to okres Wielkanocy – idealny czas dla sprzedaży wszelkich elementów wyposażenia mieszkania, a szczególnie kuchni.

1- 3 maja – długi weekend majowy

Jeszcze jeden ważny okres dla e-handlu to  długi weekend majowy. Każdy sprzedawca oferujący materiały patriotyczne oraz te na pierwszego w roku grilla powinien w tym czasie zintensyfikować swoją aktywność promocyjną.

26 maja – Dzień Matki

Dzień Matki to bardzo dobra okazja do impulsywnego wzrostu sprzedaży w e-sklepie. Warto zastanowić się nad promocjami na produkty komplementarne i wykorzystaniem efektu produktów przy kasie w sklepach stacjonarnych, czyli pokazanie kupującym produktów, które wybierają inni kupujący. Jeśli Twój klient wybierze dla mamy piękny podkoszulek, warto mu przy podsumowaniu koszyka wyświetlić produkty, którymi także może być zainteresowany, a które wybrali  inni kupujący ten model, np. zegarek czy bransoletę doskonale pasującą do podkoszulka.

1 czerwca – Dzień Dziecka

Kupienie idealnego prezentu dla swojej pociechy to nie lada wyzwanie – i rodzice często szukają inspiracji w Internecie. Warto to wykorzystać i zorganizować specjalne promocje z okazji Dnia Dziecka. Sugerujemy zadbać o to, aby przekaz marketingowy był skierowany precyzyjnie – do rodziców. Jak wynika z badania McKinsey, aż 55 proc. Klientów jest gotowa zapłacić więcej, jeśli e-sprzedawca poświeci im więcej uwagi.

10 czerwca – Euro 2016

W czerwcu nie brakuje okazji do promocji. Warto już wcześniej zaplanować akcje promocyjne związane z rozpoczynającymi się 10 czerwca we Francji Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Przy okazji takiej imprezy, która obejmuje całą Europę, warto pomyśleć o poszukaniu nowych, zagranicznych rynków zbytu.

e-commerce_3

źródło: Coca Cola

21 czerwca – początek lata

Mistrzostwa Europy łączą się z rozpoczęciem okresu wakacyjnego – czasem wyjazdów na kolonie i urlopy – zalecamy zatem przygotować ofertę związaną z wakacjami.  Około 9 lipca rozpoczynają się także letnie wyprzedaże.

Okres wakacyjny to także idealny czas na zadbanie o nowe kanały promocyjne. Warto zatem pomyśleć o programie lojalnościowym czy wdrożeniu systemu poleceń lub ocen. Aż 90% kupujących w sieci korzysta z porównywarek cenowych przed dokonaniem zakupu. Zadbaj o to, aby Twoja oferta wyświetlała się odpowiednio wysoko w najpopularniejszych porównywarkach. W tym celu możesz skorzystać z dostarczanych przez większość dostawców sklepów internetowych, takich jak np. Sklepicom, integracji z najbardziej popularnymi porównywarkami.

23 czerwca – Dzień Ojca

Wszystkie e-sklepy oferujące akcesoria dla panów powinny pamiętać o przypadającym 23 czerwca Dniu Ojca.

5 sierpnia – Igrzyska Olimpijskie

W sierpniu w związku z Igrzyskami Olimpijskimi w Rio de Janeiro ogarnie nas sportowe szaleństwo. Warto wykorzystać ten okres do zwiększenia liczby odwiedzin w e-sklepie, przykładowo obniżając ceny na artykuły związane ze sportem lub zdrowym trybem życia.

1 września – powrót do szkoły, 23 września – początek jesieni, 30 września – Dzień Chłopaka

Wrzesień – podobnie jak czerwiec – jest bogaty w terminy, które można wykorzystać do wywołania wzrostu sprzedaży. Dzieci potrzebują wyposażenia szkolnego, zbliża się jesień, a więc zmieniamy garderobę, a na końcu miesiąca będziemy poszukiwać idealnego prezentu dla swojego chłopaka. To też bardzo dobry czas na zorganizowanie konkursu, który, odpowiednio wypromowany choćby w mediach społecznościowych, może przyczynić się do napływu nowych potencjalnych klientów.

14 października – Dzień Nauczyciela, 31 października – Halloween

Coraz większa liczba młodych ludzi robi zakupy przez Internet, a Dzień Nauczyciela i Halloween to bardzo dobre okazje, aby zaktywizować młodych odbiorców naszych produktów. W tym okresie zadbaj, aby promocja e-sklepu była dostosowana do grupy wiekowej, do której kierujesz asortyment.

1 listopada – Wszystkich Świętych, 25 listopada – Black Friday, 28 listopada – Cyber Monday, 29 listopada – andrzejki

Listopad to dla e-commerce czas przygotowania do żniw. Aż 32 proc. internautów wybiera e-sklep, biorąc pod uwagę szybkość dostawy. Pierwsza połowa listopada to ostatni dzwonek, aby zadbać o logistykę w sklepie internetowym. Pod koniec miesiąca warto włączyć się w akcje stymulujące przedświąteczną sprzedaż. Pamiętaj, że dobrze zaplanowane działania mogą spowodować wzrost przychodów w okresie grudniowych świąt nawet o ponad 50 proc.

6 grudnia – mikołajki, 22 grudnia – początek zimy, 25-26 grudnia – Boże Narodzenia, 31 grudnia – sylwester

Grudzień to czas prezentów! Dlatego warto zadbać o to, aby szczegółowo poinformować klientów o datach dostawy produktów, zwłaszcza jeśli mogą one stać się świątecznymi prezentami. Warto też zadbać o dokładne informacje odnośnie funkcjonowania sklepu internetowego i obsługi zamówień w czasie przerwy świątecznej czy Nowego Roku. Bardzo dobrym pomysłem jest dodanie do zamówienia możliwości zapakowania go za niewielką opłatą jako prezent lub dołączenia do niego spersonalizowanej kartki z życzeniami. Przed sylwestrem koniecznie zaplanuj styczniowy okres wyprzedaży.

Podsumowując, wybierz najlepiej pasujące do oferty Twojego sklepu internetowego terminy i zaplanuj pomysłową i oryginalną akcję promocyjną. Wybierz profesjonalistów do jej realizacji, a z pewnością przyniesie to pożądany efekt sprzedażowy oraz sukces w handlu internetowym w 2016 roku.

Więcej o sklepach internetowych w dziale Sklepy Online Naszego bloga.


Łukasz Żur – menedżer produktu w firmie nazwa.pl, która jest największym krajowym rejestratorem domen i dostawcą usług internetowych dla firm. nazwa.pl istnieje od 1997 roku, jest firmą ze 100% polskim kapitałem, obsługującą obecnie ponad pół miliona klientów.