Kampanie mailingowe – czy warto w nie inwestować?

E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego, a dokładniej jeden z rodzajów marketingu internetowego. Jego głównym narzędziem komunikacji jest poczta elektroniczna. Mailing to jedna z najlepiej znanych form e-mail marketingu. Jest efektywna, względnie łatwa w obsłudze i konkurencyjna cenowo. Co można jeszcze powiedzieć o e-mail marketingu i czy kampania mailingowa się w ogóle opłaca?

4 etapy e-mail marketingu – lista mailingowa

Na samym początku należy stworzyć bazę adresów e-mail odbiorców, do których później trafi mailing. Raz stworzoną bazę trzeba na bieżąco rozbudowywać i aktualizować.

E-mail marketing to tzw. marketing za przyzwoleniem. Odbiorca mailingu musi wyrazić zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną. W przeciwnym razie byłby to zwykły spam.

Komunikaty e-mail

Następnym krokiem jest opracowanie treści korespondencji mailowej. Komunikaty muszą mieć szczegółowo określoną grupę docelową i być dopasowanymi do preferencji i potrzeb odbiorców.

Treść powinna być przygotowana na podstawie modelu AIDA (ang. Attention, Interest, Desire, Action). Oznacza to, że komunikat powinien przyciągać uwagę, wzbudzać zainteresowanie, obudzić chęć posiadania produktu lub skorzystania z usługi i zachęcać odbiorcę do wykonania akcji pożądanej przez nadawcę.

Dobry mailing jest zwięzły i rzeczowy, ma zachęcający temat i korzysta z prostego języka korzyści.

Kampania mailingowa i analiza jej skuteczności

Tak przygotowane wiadomości są wysyłane do subskrybentów. To, czy kampania mailingowa odniosła sukces zależy od reakcji odbiorców na otrzymane komunikaty. Aby to sprawdzić drobiazgowo analizuje się skuteczność przeprowadzonej kampanii.

W tym celu sprawdza się Open Rate i Click-Through Rate. OR informuje o procencie subskrybentów, którzy otworzyli odebraną wiadomość. CTR mówi natomiast o tym, jaki procent odbiorców, którzy otworzyli wiadomość, faktycznie kliknęło jej zawartość.

Nie tylko mailing – pozostałe formy e-mail marketingu

Mailing to jednorazowa reklama wysłana za pośrednictwem poczty elektronicznej odbiorcy, który wcześniej wyraził zgodę na jej otrzymanie. Co więcej może on w każdej chwili zrezygnować z otrzymywania tego typu wiadomości.

Mailing zachęca swoich odbiorców do skorzystania z zawartej w nim oferty, założenia konta w sklepie internetowym czy sprawdzenia aktualnie obowiązujących w nim promocji. W tego typu komunikatach nie może zabraknąć bezpośrednich sformułowań zachęcających do działania, czyli tzw. call to action, czyli np. „załóż konto!”, „kup teraz!”, „więcej”.

Równie popularną formą e-mail marketingu jest newsletter, czyli elektroniczny biuletyn regularnie rozsyłany subskrybentom. Newslettery pełnią przede wszystkim funkcję informacyjną i zapewniają stały kontakt z odbiorcą. Odbiorca może dowiedzieć się z nich o aktualnej ofercie firmy, wprowadzonych przez nią nowościach, bieżących promocjach, czy ewentualnych zmianach mających zajść w firmie.

Gdy mowa o e-mail marketingu, nie wolno zapomnieć o autoresponderach, czyli automatycznych e-mailach wysyłanych odbiorcom w celu potwierdzenia ich wcześniejszych działań. Autoresponder informuje o zakupie towaru, wpisaniu się na listę subskrybentów newslettera lub mailingu, czy o założeniu konta.

Czy kampania mailingowa się opłaca?

Mogłoby się wydawać, że mailing stopniowo traci na popularności i ustępuje miejsca np. social mediom.
Nic podobnego! Dobrze poprowadzona kampania mailingowa oferuje unikalne możliwości, których nie da żadne inne narzędzie. Według badań e-mail marketing, obok SEO i PPC, jest jedną z najefektywniejszych technik wspierania sprzedaży.

Na całym świecie ciągle rośnie liczba adresów e-mail. Oznacza to, że przy pomocy kampanii mailingowych wciąż można pozyskać ogromną liczbę nowych leadów sprzedażowych. Większość marketerów uważa mailing za formę reklamy internetowej o doskonałym lub co najmniej dobrym wskaźniku zwrotu z inwestycji (ROI).

Z czego wynika przewaga kampanii mailingowej?

Co sprawia, że mailing kreuje sprzedaż lepiej niż portale społecznościowe? Kampania mailingowa to metoda długotrwała. Z kolei post na Facebooku już po kilku minutach zostanie zostanie przysłonięty przez inne, nowsze posty. Poza tym, zasięg komunikatów w social media jest ograniczony, a posty wyświetlają się tylko niektórym fanom.

Zupełnie inaczej jest z e-mailem. Wiadomość czeka w skrzynce i przez długi czas znajduje się na pierwszym planie. Poczta elektroniczna jest też bardziej osobista, a przychodzące na nią wiadomości mają wyższy priorytet od zwykłych postów. Mailing potrafi lepiej przekazać w pełniejszy sposób daną informację i zawiera dodatkowe zdjęcia, linki i teksty. Typowy wpis na portalu społecznościowym ma zdecydowanie bardziej organiczną formę.

Kampania mailingowa może być łatwiej spersonalizowana, a ponieważ wiadomości są wysyłane za przyzwoleniem, zawsze zostaną pozytywnie odebrane przez odbiorców. Ponadto, mailing związany jest z minimalnym ryzykiem finansowym, a wszelkich analiz i korekt działań można dokonywać w czasie rzeczywistym.

Mailing oparty jest na stałej, niezmienialnej koncepcji. Tymczasem w mediach społecznościowych i wyszukiwarkach praktycznie cały czas mają miejsce zmiany zasad, mechanizmów i regulaminów. W samych skrzynkach pocztowych zmieniają się tylko mechanizmy antyspamowe i inteligentne filtry. Subskrybenci mogą czuć się bezpieczniej, stają się coraz ufniejsi i coraz chętniej otwierają przychodzące wiadomości.

Mailing – czy warto go wysyłać?

Czy warto zainwestować w kampanię mailingową? Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej informacje – na pewno tak. Mailing oferuje naprawdę duże możliwości, a ponadto jest to długotrwała metoda oparta na solidnych fundamentach, która wiąże się z minimalnym ryzykiem finansowym.

 

  • Keyti

    Bardzo fajny i rzeczowy artykuł. Rzeczywiście mailing to wspaniała rzecz i bardzo dobrze działająca. My również popełniliśmy artykuł na temat dobrej kampanii mailingowej – zachęcam do jego lektury – http://chcenawczoraj.pl/post/jak-zrobic-dobra-kampanie-mailingowa

    • restholic

      A czy moglibyście polecić coś o mailingu , poza blogami najbardziej znanych twórców ? Jakąś książke, magazyn? Może poza online marketingiem bo juz miałem do czynienia , ale moze być coś podobnego ?