Kampanie mailingowe dla e-commerce

Prowadząc sklep internetowy, nie możesz pominąć w swoich działaniach email marketingu, jako jednej z najskuteczniejszych form komunikacji. Newslettery są wciąż preferowane przez klientów do kontaktu z markami, a jak podaje Convince&Convert – konsumenci, którzy otrzymują newslettery, wydają o 138% więcej, niż Ci którzy ich nie otrzymują.

Jak efektywnie zbierać dane?
Email marketing działa najlepiej, jeśli wysyłasz do własnej bazy. Jeśli chcesz wykorzystywać pełen potencjał kampanii mailowych, zacznij od budowania własnej bazy odbiorców. Zbierzesz w ten sposób osoby rzeczywiście zainteresowane Twoją ofertą.

Pierwszym i najważniejszym miejscem, w którym powinieneś umieścić formularz zapisu do newslettera jest strona Twojego sklepu. Pamiętaj, aby był on od razu widoczny i znajdował się na każdej albo prawie każdej stronie i podstronie. Tak, jak przykładowo robi to Tous:
Zapis na newsletter Tous

Bardzo dobrze sprawdza się także formularz zapisu w formie pop-upu, który będzie witał nowych użytkowników i zachęcał do zapisania się do newslettera. Pamiętaj, aby wyświetlał się on po kilku sekundach od wejścia na stronę i tylko raz. Capping wyższy niż 1 może być odebrany za zbyt irytujący. Poniżej przykład takiego pop-up’u na stronie sklepu Local Heroes:
Popup Local Heroes

Zgodnie z dobrymi praktykami, działania email marketingowe opierają się na koncepcji permission marketingu. Odbiorca musi wyrazić zgodę na korespondencję i dobrowolnie dopisać się do Twojej listy. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawa o ochronie danych osobowych oraz ustawa prawo telekomunikacyjne nakładają na Ciebie obowiązek pobrania od subskrybenta osobnych zgód na:

● przetwarzanie danych osobowych,
● wysyłkę informacji handlowej drogą elektroniczną,
● wysyłkę informacji marketingowych.

Korzystając z funkcji zapisu w trybie double opt-in, możesz zebrać wszystkie zgody w wiadomości potwierdzającej. Kliknięcie przycisku „potwierdź zapis na newsletter” będzie jednoznaczne z ich akceptacją przez osobę, która pozostawiła Ci swój adres mailowy.

Jeżeli nie posiadasz bazy adresów mailowych klientów, a chcesz jak najszybciej rozpocząć działania email marketingowe, możesz skorzystać z usług dobrego dostawcy baz mailowych. Dowiedz się wcześniej czym się kierować przy wyborze takiej usługi.

Lead generation w e-commerce

Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez platformę analityczną Custora, email marketing jest odpowiedzialny za 15,6% transakcji odbywających się w obrębie sklepów internetowych, co daje mu drugie miejsce po reklamie w wyszukiwarce internetowej pod względem efektywności kanału sprzedaży.

Dzięki dobrze przygotowanej kampanii email marketingowej możesz sprzedawać więcej i skuteczniej. Poniżej przedstawię Ci kilka przykładowych strategii mailowych, które warto wykorzystywać w e-sklepie.

Wiadomość powitalna

Wiadomości powitalne odgrywają szczególną rolę w nawiązywaniu kontaktu z nowym odbiorcą i są jednym z najważniejszych elementów komunikacji email marketingowej. Zgodnie z raportem The Welcome Email ich wskaźnik Open Rate wynosi ponad 50%. Kiedy zdobywasz nowego odbiorcę przywitaj się z nim i wykorzystaj fakt, że otworzy on taką wiadomość najchętniej z każdej kolejno przesłanej przez Ciebie.

Co zawrzeć w wiadomości powitalnej?
● Podziękuj za zapis do newslettera i podaruj coś w zamian. W e-commerce najlepiej sprawdza się rabat, albo kupon na darmową dostawę od mniejszej niż zazwyczaj kwoty zamówienia. Tym samym już na starcie być może uda Ci się skłonić potencjalnego klienta do pierwszego zakupu!
● Uprzedź, jak często będziesz wysyłał mailingi, a odbiorca będzie wiedział czego ma się spodziewać i chętniej otworzy wiadomości od Ciebie.
● Poproś o dodanie do listy zaufanych nadawców, a Twoje wiadomości nie będą wpadać do folderu ze SPAMem.

Mailing Jack

 

Dedykowany mailing
Konsumenci zapisują się na newsletter swoich ulubionych marek i sklepów właśnie po to, aby w pierwszej kolejności dowiedzieć się o najnowszych ofertach i akcjach sprzedażowych.
Taka kreacja jest czysto sprzedażowa i nie ma na celu budowania relacji. Aby była skuteczna powinieneś:

● zamieścić dobrej jakości grafikę, dobrze sprawdzą się postaci ludzi, albo ciekawe gif’y,
● użyć małej ilości tekstu,
● zamieścić przycisk “call to action” czyli namawiający do działania np. “kup teraz”. Najlepiej umieścić go w prawej części maila – zgodnie z układem litery F, odpowiadającym sposobowi czytania treści webowych, tzw. F-Pattern.

Kiedy wysłać taką kampanię? Z okazji sezonowych wyprzedaży albo w momencie, gdy w Twoim sklepie pojawia się nowy produkt lub kolekcja.

Mailing promo KateSpade

 

Kampanie targetowane
Email jest formą reklamy i jak każda dobra reklama powinien się wyróżniać i trafiać w potrzeby osób, do której jest skierowany. Dlatego nie wysyłaj wszystkim tego samego komunikatu. Dobra oferta, to oferta dopasowana do potrzeb. Jak je poznać?

Używając profesjonalnego systemu do email marketingu możesz korzystać z takich funkcjonalności jak segmentacja i personalizacja. Dzięki temu podzielisz swoją bazę, opierając się na informacjach pozostawionych Ci przez samego odbiorcę, jak i na jego historii sprzedażowej czy danych behawioralnych, które sukcesywnie możesz zbierać, realizując wysyłki.

Szczególnie polecam Ci korzystać z danych behawioralnych z wcześniejszych kampanii oraz na bieżąco analizować swoje statystyki i sprawdzać, kto otwiera wiadomości i w jakie linki klika. Możesz iść także o krok dalej i sparować dane odbiorców z systemu do email marketingu z danymi z Google Analytics. Dzięki temu będziesz mógł śledzić zachowanie swoich odbiorców na stronie www i odpowiednio targetować wysyłki.

Traktuj swojego odbiorcę indywidualnie, a będzie on chętniej korzystał z Twoich ofert.

Mailing BirchBox

 

Maile transakcyjne i autorespondery
Myśląc o email marketingu nie możesz zapominać o mailach transakcyjnych. To informacje wysyłane do klienta automatycznie (tzw. autorespondery) po dokonaniu przez niego określonej czynności. Należą do nich wiadomości potwierdzające założenie konta, złożenia zamówienia, realizacji czy wysyłki zamówienia i podobne.

Możesz wykorzystać 20% treści w wiadomości transakcyjnej na standardową komunikację marketingową. Wzbogać tekst o grafikę, odnośnik do social media czy rabat na kolejne zakupy. Dobrym pomysłem jest również zamieszczenie pod kluczową informacją, której dotyczy wiadomość propozycji polecanych produktów, związanych z dokonanym zakupem.

Ustawione przez Ciebie autorespondery mogą także stymulować do zakupu i służyć jako początek programu lead nurturingowego. Wykorzystaj moment zapisu do newslettera albo dane behawioralne o swoim odbiorcy i dosyłaj dodatkowe informacje, aby sprawnie przeprowadzić klienta od punktu A (zainteresowanie ofertą) do punktu Z (zakup).

Program powitalny w e-sklepie FreshMail

Ratunek dla porzuconych koszyków

Autoresponderem, o którym nie możesz zapomnieć w e-sklepie jest wiadomość wysyłana po porzuceniu przez odbiorcę koszyka. W ten sposób, gdy klient doda produkt do swojego koszyka, ale opuści Twój sklep, możesz skorzystać z atrakcyjnego mailingu, aby przekonać go do zakończenia zakupu.

Mailing KateSpade


Kampania reaktywacyjna

Klienci mogą stracić zapał do zakupów i nie reagować na przesyłane przez Ciebie wiadomości. Aby zminimalizować utratę subskrybentów powinieneś regularnie aktywować ich do działania. Wydziel odbiorców, którzy przez ostatnie 3 miesiące byli nieaktywni, tzn. nie otwierali Twoich wysyłek i nie klikali w linki.

Przygotuj specjalną kreację mailową, która przekona niezaangażowane osoby, że warto wrócić do regularnej komunikacji. O czym warto pamiętać w tym momencie?

● Dobierz intrygujący i ciekawy temat, to on w największej mierze będzie decydował o tym, czy odbiorca otworzy mail.
● Nazwa Nadawcy powinna wskazywać Twoją markę.
● Twój mailing powinien prowadzić bezpośrednio do miejsca zakupu (konwersji).
● Daj coś ekstra, co pozwoli przekonać odbiorcę do zakupu u Ciebie i pozostania w kontakcie.

Mailing comEXCLUSIVE

 

Podsumowanie
Newsletter to świetne narzędzie dla e-sklepu, służące promocji produktów w spersonalizowany i skuteczny sposób. Pamiętaj, aby nie tylko sprzedawać. Prowadź angażującą komunikację ze swoim odbiorcą w regularnym newsletterze i odpowiednio reaguj na jego zachowania, dostarczając pomocne i aktywujące treści w targetowanych wysyłkach.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z email marketingiem wiele praktycznych informacji i inspiracji znajdziesz na naszym blogu.


Maria Wąchal, Content Manager @FreshMail
Absolwentka Collegium Medicum UJ w Krakowie oraz Zarządzania w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Swoją przygodę z marketingiem rozpoczęła w 2011 roku. Kilka lat związana z branżą e-zdrowia i branżą farmaceutyczną. Obecnie doświadczenie z obszaru nowoczesnych technologii wykorzystuje jako Content Manager we FreshMailu.