Kampanie mailingowe – sposób na skuteczną komunikację z klientem

Jak wynika z badań opublikowanych przez Gigaom w 2014 roku, newslettery i mailingi stanowią funkcjonalne narzędzie marketingowe, umożliwiające skuteczną komunikację z klientem i budowanie z nim długotrwałych relacji. Dobrze prowadzona kampania mailingowa może być też źródłem pozyskiwania nowych konsumentów. Na co zwrócić uwagę, sięgając po e-mail marketing, aby osiągnąć spodziewane rezultaty? Odpowiedź znajdziecie poniżej. 

Czym jest e-mail marketing?

E-mail marketing to jedna z najskuteczniejszych i najtańszych form reklamy internetowej. Polega na przesyłaniu odbiorcom informacji na temat aktualnej oferty handlowej i promocji. Za pomocą tego narzędzia można wysyłać newslettery firmowe, subskrypcje, czy informacje np. o webinarach.

Mailing zgodny z prawem

Zasady prowadzenia kampanii mailingowych są uregulowane przepisami prawa. Nowelizacja zasad w tym zakresie weszła w życie 25 grudnia 2014 roku. Każdy przedsiębiorca musi zatem przestrzegać ściśle określonych reguł, które określa ustawa o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2015 r., poz 2135), ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2013 r., poz 1422), a także ustawa o prawie telekomunikacyjnym (art. 172). Najprościej mówiąc, polskie przepisy prawa zabraniają przesyłania niezamówionej informacji handlowej zarówno do indywidualnych odbiorców, jak i firm. Przepis ten dotyczy także maili reklamowych wysyłanych do osób, które nie wyraziły uprzednio zgody na otrzymywanie takich treści.

Jakimi konsekwencjami grozi nielegalny mailing?

  • kara finansowa;
  • kara pozbawienia wolności do 2 lat;
  • kryzys wizerunkowy.

Zalety kampanii mailingowych

Wśród najważniejszych atutów e-mail marketingu należy wymienić:

  • target – kampanie mailingowe stanowią szybki i skuteczny sposób na pozyskanie grupy docelowej;
  • reklama w sieci – profesjonalnie przygotowana kampania e-mailowa stanowi formę reklamy, która dociera do znacznej liczby konsumentów;
  • konwersja – kampania wpływa na większą liczbę odwiedzin strony internetowej, a więc i na pozycjonowanie.

Na co należy zwrócić uwagę, tworząc kampanię mailingową?

  • odpowiedni nagłówek – wyróżniający się i skupiający uwagę odbiorcy i jednocześnie nawiązujący do treści maila;
  • atrakcyjna treść – przede wszystkim czytelna i przejrzysta; w treści powinna znaleźć się także zachęta do działania (tzw. „call to action”);
  • funkcjonowanie i wygląd strony docelowej (landing page) – witryna www, do której kieruje mail, powinna nie tylko dostarczać praktycznych treści, ale także być dopracowana pod względem wizualnym, aby użytkownik chciał spędzić na niej czas;
  • załączniki – warto pamiętać, aby nie były zbyt duże; e-mail z dużym załącznikiem zostanie zakwalifikowany jako spam; najlepiej, jeśli załącznik waży maksymalnie 0,5 Mb;
  • baza adresów e-mail – można ją pozyskać na dwa sposoby. Pierwszym jest zakup gotowej bazy. Metoda ta, prosta i szybka, ma swoich zwolenników, ale też przeciwników. Ci ostatni zwracają uwagę na fakt, że przedsiębiorca, wchodząc w posiadanie gotowej bazy danych należącej dotychczas do innej firmy, zaczyna w pewnym momencie wysyłać do obcych sobie użytkowników treści swojej marki. Odbiorca e-maila może więc uznać, że otrzymał zwykły spam, gdyż nigdy wcześniej nie miał do czynienia z daną firmą i co więcej, nie jest zainteresowany otrzymywanymi informacjami. Istnieje też drugie, znacznie skuteczniejsze, choć pochłaniające spore ilości czasu i pracy rozwiązanie – jest nim samodzielna budowa bazy e-mailingowej.

Bez dobrego hostingu ani rusz

Pożądanym efektem dobrze przeprowadzonej kampanii e-mailowej jest między innymi większy zasięg na stronie. W tym miejscu pojawia się kwestia inwestycji w hosting, który wytrzyma ten ruch. Dobry hosting www z nielimitowanym transferem i liczbą kont e-mail w atrakcyjnych cenach oferuje nazwa.pl.

Kiedy wysyłać? 

Najlepsze do wysyłania newsletterów są dni robocze. W weekendy i święta mało osób zagląda do skrzynki, więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że wysłany tego dnia e-mail zaginie w gąszczu pozostałych informacji. Jeżeli chodzi o najodpowiedniejszy czas mailingu, zdecydowanie są to godziny między 9:00 a 13:00.

Podsumowując, aby e-mail marketing był skuteczny, musi być skierowany do określonej grupy odbiorców, czyli tych użytkowników, którzy naprawdę są zainteresowani otrzymywaniem informacji od danej marki. Równie ważna jest też kwestia wartościowego contentu, który zainteresuje klienta i skłoni go do działania, na przykład do dokonania zakupu. Dobrze prowadzona kampania mailingowa pozwala zbudować relację z konsumentem i przypomnieć mu o sobie w momencie, w którym jest on na ten kontakt otwarty.