Liczba abonentów domeny .pl nadal wzrasta – raport NASK za II kw. 2017 r.

Na koniec czerwca 2017 roku w rejestrze domeny .pl znajdowało się 2 636 367 aktywnych nazw, z czego 75,57% z nich było zarejestrowanych bezpośrednio w domenie .pl, 19,82% w domenach funkcjonalnych (m.in. .com.pl, .net.pl), a 4,61% w domenach regionalnych (m.in. .waw.pl, .szczecin.pl). Natomiast liczba unikalnych abonentów nazw domeny .pl wyniosła 1 030 123, czyli zwiększyła się o 3 616 w porównaniu do pierwszego kwartału 2017 roku.

Domena .pl to krajowa domena najwyższego poziomu, będąca najlepszym rozwiązaniem dla stron WWW, adresowanych do polskich odbiorców. Wśród domen polskich możemy również wyróżnić:

  • domeny funkcjonalne, np.: .com.pl, .biz.pl, .info.pl, .net.pl, .org.pl, .auto.pl, .edu.pl, .nieruchomosci.pl, .sklep.pl,
  • domeny regionalne – zawierające nazwy miejscowości, np.: .warszawa.pl, .wroclaw.pl, nazwy regionu, np.: .mazury.pl, .pomorskie.pl, .slask.pl.

Kiedy zdecydować się na polską domenę?

Gdy chcesz w maksymalnym stopniu wykorzystać potencjał najpopularniejszego rozszerzenia w kraju – od początku kwietnia do końca czerwca 2017 roku zarejestrowano 205 072 nazwy domeny .pl. Rejestracja domeny krajowej znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że Twoja strona WWW zostanie znaleziona przez polskich internautów.

Domena z rozszerzeniem .pl sugeruje, że dostępna na stronie oferta jest w języku polskim, a firma prowadzi działalność na terenie naszego kraju. W związku z tym potencjalni klienci od razu widzą, że oferta jest skierowana właśnie do nich i odwiedzają stronę chętniej niż podobne serwisy, dostępne pod adresami z innymi końcówkami.

Jak wybrać najlepszą nazwę domeny .pl dla swojego biznesu?

Wybierając nazwę domeny, należy pamiętać o kilku obowiązujących zasadach:

  • może ona składać się wyłącznie z liter (z uwzględnieniem znaków diakrytycznych: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż), cyfr, myślnika (pauzy), który nie może występować na początku, na końcu oraz równocześnie na 3 i 4 pozycji w nazwie,
  • maksymalna liczba znaków w nazwie domeny wynosi 63, minimalnie może zostać użyty jeden znak,
  • nie można zarejestrować domeny będącej nazwą usług sieciowych, np.: www, http, ftp.

Wybierając nazwę najlepszą, należy pójść kilka kroków dalej, mając na uwadze:

  • trafność – domena powinna zawierać nazwę firmy, oferowaną usługę, sprzedawany produkt lub nazwę miasta/regionu, w którym prowadzisz działalność; dobrze dobrana nazwa domeny w stosunku do najczęściej wyszukiwanych wyrażeń powiązanych z Twoim biznesem zwiększa zakres osób, do których dotrze Twoja oferta,
  • łatwość zapamiętywania – nazwa domeny powinna być jak najkrótsza, bez cyfr (jeśli nie mają związku z naszym biznesem) i myślników; jeśli nazwa składa się z dwóch lub więcej wyrazów, to warto zapisywać ją – w komunikacji z klientem – literami różnej wielkości, np. KancelariaWroclaw.pl; upewnij się również, że wybrana przez Ciebie nazwa jest łatwa do przeliterowania, dobrane słowa nie posiadają nietypowej pisowni, a nazwa serwisu będzie łatwa do przekazania nawet w rozmowie telefonicznej,
  • rozszerzenie – postaraj się zarejestrować jak najwięcej domen, ze wszystkimi popularnymi w Polsce rozszerzeniami, czyli zarówno .pl, jak również domeny funkcjonalne i regionalne; taki zabieg pozwala uniknąć strat, spowodowanych wykupieniem przez konkurencję domen różniących się od Twojej jedynie końcówką.

Wybór najlepszej nazwy domeny to jeszcze nie wszystko. Równie przemyślany powinien być wybór usługodawcy. Na tym etapie należy wziąć pod uwagę rzetelność, zaufanie, jakim darzona jest dana firma oraz dostępność pracowników wsparcia klienta.

Na koniec pierwszego półrocza 2017 roku liderem rynku obsługiwanych domen i abonentów była Nazwa.pl Sp. z o.o., osiągając wynik na poziomie odpowiednio: 21,78% i 23,25%.

Liczba abonentów domeny .pl nadal wzrasta - raport NASK za II kw. 2017 r.

Źródło: Szczegółowy Raport NASK za drugi kwartał 2017 roku

Rejestrator ten był też najczęściej wybierany przez abonentów rejestrujących nowe nazwy w domenie .pl. Pośredniczył on przy rejestracji 31,77% nazw.

Liczba abonentów domeny .pl nadal wzrasta - raport NASK za II kw. 2017 r.

Źródło: Szczegółowy Raport NASK za drugi kwartał 2017 roku

Szczegółowy raport NASK: https://www.dns.pl/NASK_Q2_2017_RAPORT.pdf

nazwa.pl to ponadto:

  • profesjonalna obsługa klienta – pracownicy Działu Obsługi Klienta są gotowi odpowiedzieć na Twoje pytania 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu,
  • możliwość administracji domenami w Panelu – korzystając z panelu zaawansowanej konfiguracji możesz rozszerzyć funkcjonalność swojej domeny przez szczegółowe skonfigurowanie jej rekordów DNS,
  • giełda domen – jeżeli posiadasz domeny zarejestrowane w nazwa.pl, w każdej chwili możesz wystawić je na sprzedaż wykorzystując profesjonalną platformę Giełdy Domen.

Liczba abonentów domeny .pl nadal wzrasta - raport NASK za II kw. 2017 r.