Migracja e-sklepu – jak ją przeprowadzić, żeby nie stracić ruchu z Google

Migracje stron www wcale nie są rzadkością. Takie działania wiążą się z pewnym ryzykiem. Zwłaszcza, gdy serwis nie jest wspierany przez wykwalifikowany zespół SEO, agencję lub konsultanta-specjalistę. Migracja strony www oznacza modyfikację, która wpłynie na sposób adresowania zasobów serwisu. Jakie są rodzaje migracji i o czym warto pamiętać w czasie jej trwania?

Podstawowe rodzaje migracji – zmiana domeny

Migracja serwisu najczęściej odbywa się na dwa różne sposoby. Pierwszym z nich jest zmiana domeny, a drugim zmiana CMS (System Zarządzania Treścią, strona z panelem administracyjnym, który umożliwia proste i darmowe zmienianie treści w serwisie, nawet bez wiedzy i umiejętności z zakresu programowania). W pierwszym przypadku zmianie ulega tylko domena. Bez żadnych zmian pozostaje CMS, sposób adresowania itp. Zmiana domeny wymaga jedynie prostego przekierowania 301. Dzięki niemu odwiedzający zostanie przeniesiony na odpowiedni adres, gdy tylko przekierowanie rozpozna, że odwołanie dotyczy innej domeny niż nowa.

Zmiana CMS

Zmiana Systemu Zarządzania Treścią jest znacznie trudniejsza do przeprowadzenia. Z jednej strony domena serwisu pozostanie bez zmian, z drugiej jednak wszystkie zasoby zostaną przeniesione do nowego systemu CMS. Wiąże się to m.in. ze zmianą sposobu adresowania, zmianą lub całkowitym usunięciem starych zasobów, czy przebudową struktury strony www.

Taka migracja serwisu wymaga przygotowania tzw. mapy migracji. Jest to nic innego jak budowanie par, które łączą stare adresy zasobów z nowymi adresami. Stworzenie takich par ułatwi skonfigurowanie przekierowań 301.

Zmiana domeny połączona ze zmianą CMS i pozostałe rodzaje migracji

Jeszcze trudniejsza jest migracja strony WWW polegająca na zmianie zarówno domeny, jak i CMS. Dużym ułatwieniem jest podzielenie tego rodzaju migracji na etapy. Kolejność przeprowadzanych zmian nie ma znaczenia. Podzielenie migracji na etapy umożliwia dokładne skupienie się na każdym z etapów oraz łatwiejsze wychwytywanie i eliminowanie ewentualnych nieprawidłowości.

W Internecie można spotkać jeszcze kilka innych rodzajów migracji. Należy do nich np. połączenie serwisów pod nową domeną, włączenie serwisu z innej domeny, wydzielenie części serwisu do innej domeny czy podzielenie serwisu na części w osobnych domenach. Migracja strony www może polegać także na zmiane sposobu adresowania oraz podzieleniu lub połączeniu zasobów.

W każdym z opisywanych przypadków należy koniecznie upewnić się, że przedsięwzięte działania nie spowodują utraty części ruchu z Google. Na szczęście istnieją skuteczne sposoby na to, aby zapobiec takim problemom lub je rozwiązać.

Najczęstsze problemy, które może spowodować nieprawidłowa migracja serwisu:

  • utrata pozycji w wyszukiwarkach – spadek o 1 lub 2 miejsca w wynikach wyszukiwania teoretycznie wydaje się nie być dużym kłopotem. Bynajmniej! Nawet tak niewielka strata może przełożyć się i mieć negatywny wpływ na całkowity ruch.
  • utrata ruchu z tzw. długiego ogona – nieprawidłowa optymalizacja strony może doprowadzić do spadku w pozycjach na frazy z długiego ogona. Nawet najmniejsza strata może być równoznaczna z tym, że niektóre strony przestaną być w ogóle odwiedzane.
  • utrata siły linków – brak ustawionych odpowiednich przekierowań spowoduje, że linki będą odsyłały do tych zasobów, które już nie istnieją. Takie linki nie będą przekazywały siły serwisowi. Takie zjawisko może skutkować nie tylko niezadowoleniem odwiedzających, ale także utratą pozycji w wynikach wyszukiwaniach.
  • gorsza jakość serwisu – brak optymalizacji na odpowiednim poziomie powoduje obniżenie jakości serwisu i wymusza cięższą pracę nad nowymi treściami.

Co musi obejmować dobra migracja serwisu?

  • dobry plan migracji – pozwala uniknąć jakichkolwiek strat lub ograniczyć je do minimum.
  • przekierowania 301 – przekierowują ze starych adresów URL na nowe adresy www.
  • długotrwałe utrzymywanie przekierowań – póki istnieją wartościowe, dostarczające ruch linki, ustawione przekierowania muszą być ciągle utrzymywane. Wiąże się to np. z utrzymywaniem zmienionych domen i pamiętaniem o tym, aby bardzo stare adresy powstałe w wyniku poprzednich migracji przekierowywały na najnowsze strony.
  • przeniesienie linków – warto podmienić w linkach stare adresy na nowe, aby wskazywały od razu na nowy serwis.

Jak wygląda przykładowa migracja serwisu?

W celu przeprowadzenia migracji e-sklepu Klienci nazwa.pl powinni na początku zalogować się do swojego Panelu Klienta i przejść do sekcji Zarządzanie usługami, a następnie kliknąć w link Przenoszenie usług. Na tej stronie należy wybrać opcję Przenieś Sklep. Konieczne będzie wprowadzenie identyfikatora sklepu i loginu klienta, u którego obecnie znajduje się sklep. Po zaakceptowaniu  praw i obowiązków, wynikających z umowy o korzystaniu z usługi sklepu można sfinalizować zgłoszenie i zapoznać się ze szczegółami przeniesienia. Po upewnieniu się, że wszystkie dane są poprawne, można kliknąć przycisk Zgłoś przeniesienie.

Dotychczasowy Klient dostanie na swój adres e-mail wiadomość z informacją o zgłoszonym przeniesieniu. Powinien je zaakceptować w ciągu 14 dni w swoim Panelu Klienta w sekcji Zarządzanie usługami > lista przeniesień.

Migracja serwisu – o czym warto pamiętać?

Migracje to często skomplikowane procesy. Jeżeli jednak zostaną dobrze przemyślane i sprawnie przeprowadzone, mogą nawet pomóc w odniesieniu dodatkowych korzyści. Migracja strony www powinna być podzielona na etapy, aby można było łatwiej zlokalizować źródła ewentualnych problemów. Jeżeli nie ma na to czasu, migracja serwisu musi być dobrze przeanalizowana, zaplanowana i przetestowana. Proces ten może być dużo prostszy dzięki intuicyjnemu Panelowi Klienta i profesjonalnej pomocy.