nazwa.pl – lider rynku domen – kończy 19 lat!

14 kwietnia 2016 roku firma nazwa.pl – największy polski dostawca usług internetowych dla firm – będzie świętować 19. urodziny. Obecnie krakowska spółka jest liderem na rynku domen oraz wiodącym dostawcą usług hostingowych w Polsce.

Początki nazwa.pl – od tworzenia stron WWW po kompleksową obsługę

Historia nazwa.pl rozpoczęła się 14 kwietnia 1997 roku, kiedy Piotr Nowak, dostrzegając rosnące zainteresowanie internetem w Polsce, założył NetArt (przekształcony później w nazwa.pl) – firmę świadczącą usługi serwerów wirtualnych, a następnie także usługi hostingowerejestrację domen. Dodatkowym atutem, który wyróżniał nazwa.pl już w tamtym okresie, była cena. Ponieważ w Polsce ceny serwerów i stałego dostępu do internetu były bardzo wysokie, właściciel nazwa.pl postanowił wydzierżawić serwery w Stanach Zjednoczonych, dzięki czemu koszt usługi był znacznie mniejszy.

Naszą domeną są… domeny!

Wraz z rozwojem firmy, nazwa.pl zaczęła działać na własnych serwerach i stworzyła unikatowe oprogramowanie do zarządzania danymi klientów, co pozwoliło wyprzedzić konkurencję i dało impuls do dalszego rozwoju firmy. W czasach dynamicznego rozwoju internetu w Polsce znaczenia nabierały domeny, czyli unikalne adresy firm w sieci. To właśnie ta strefa stała się jednym z głównych obszarów działania nazwa.pl.

Ważnym etapem w historii firmy był rok 2003, kiedy NASK uwolnił rynek rejestracji domen polskich, wprowadzając automatyczny system rejestracji adresów z końcówką .pl. Już w maju 2005 roku w nazwa.pl zarejestrowanych było ponad 40 000 domen – w ciągu 2 lat od demonopolizacji rynku domen internetowych nazwa.pl zdobyła 20 proc. polskiego rynku domen.

Rozszerzanie oferty ­i wsparcie polskiego biznesu

Kolejne lata przyniosły rozwój oferty nazwa.pl – w 2007 roku firma wprowadziła innowacyjną usługę stron WWW, sprzedawanych w modelu abonamentowym, a w 2012 roku poszerzyła portfolio o sklepy internetowe, Certyfikaty SSL i Kreator Stron WWW. Pozwoliło to przedsiębiorcom, nawet nieposiadającym specjalistycznej wiedzy i umiejętności programistycznych, realizować swoje potrzeby w zakresie funkcjonowania w internecie – z powodzeniem mogli założyć i prowadzić sklep internetowy, czy posiadać firmową stronę WWW.

Polska spółka liderem branży

Ostanie lata to czas umacniania pozycji nazwa.pl na rynku. W okresie październik – grudzień 2014 r. co trzecia domena zarejestrowana w NASK tworzona była za pośrednictwem nazwa.pl.

W 2015 roku nazwa.pl była największym rejestratorem domen w Polsce (z wynikiem ponad 300 tys. nowych zarejestrowanych nazw) oraz liderem w liczbie obsługiwanych Klientów – abonentów domeny .pl, osiągając na koniec czwartego kwartału 2015 roku ponad 24-procentowy udział rynkowy w obsłudze abonentów.

Dużym sukcesem było także osiągnięcie przez nazwa.pl 4. miejsca wśród największych rejestratorów domen .eu na świecie w rankingu EURid w 2015 roku, które do dzisiaj firma utrzymuje. Wynik ten przełożył się również na zdobycie przez nazwa.pl pierwszego miejsca  w liczbie obsługiwanych domen .eu w Polsce.

Najważniejszym celem i wyzwaniem, jakie stawiamy sobie w nazwa.pl jest świadczenie najwyższej jakości usług, tak aby klienci, którzy wybierają nazwa.pl mieli przekonanie, że dobrze wybrali i powierzyli swoje biznesy w ręce sprawdzonego, wiarygodnego i kompetentnego partnera. Chcemy, żeby klienci wiązali się z nami na lata, dlatego słuchamy ich opinii i rozwijamy nasze usługi tak, aby spełniać ich potrzeby i oczekiwania – komentuje Tomasz Żyła, prezes zarządu nazwa.pl sp. z o.o.

nazwa.pl dysponuje 100 proc. polskim kapitałem i należy do grupy kapitałowej Nowak Holding.


Dane liczbowe na podstawie: Raport NASK za IV kwartał 2014 r., Raport NASK za IV kwartał 2015 r., dane EURID z dn. 3.09.2015 r. i 23.03.2016.