Trendy w budowaniu stron WWW

Dobra strona internetowa to nie tylko kwestia trendów, lecz biznesowa konieczność. Nie wystarczy już, aby Twoi potencjalni klienci mogli Cię znaleźć w sieci – liczy się wrażenie, jakie na nich zrobi Twoja wirtualna wizytówka. Co roku specjaliści w dziedzinach takich jak moda, wizaż, czy motoryzacja, wyznaczają pewne standardy i wskazują tendencje branżowe. Bank zdjęć Fotolia by Adobe i Adobe Stock podpowiadają jakimi głównymi zasadami powinieneś kierować się w tworzeniu swojej strony WWW.

Zarządzanie wizerunkiem internetowym to proces wymagający ciągłych korekt – nie ma jednej, uniwersalnej receptury według której można tak zaprojektować witrynę, żeby w dłuższej perspektywie była postrzegana jako funkcjonalna, nowoczesna i świeża. Strona WWW jest jak Twój biznes – musi się zmieniać i ewoluować, by wychodzić naprzeciw oczekiwaniom odbiorców.

Układ – oryginalność czy unikatowość

Większość stron, które powstały w ostatnich latach zbudowane są z wykorzystaniem 2-3 kolumnowego układu. Plusem takiego rozwiązania jest przejrzystość oraz intuicyjność. Poważnym minusem jest brak oryginalności. Specjaliści radzą, by łamać schematy i przejść na nieszablonowe układy. Trzeba jednak pamiętać o zasadzie użyteczności i pewnych przyzwyczajeniach użytkowników, tak, żeby świeże pomysły nie spowodowały zagubienia konsumentów w Twoim serwisie.

Minimalistyczny webdesign

Zamiast przytłaczać olbrzymią ilością informacji, grafik i treści, warto skupić się na tym, żeby akcentować kluczowe przekazy poprzez układ kart, kafli, które stanowią odnośniki do właściwych podstron. Minimalistyczny design zwiększa przejrzystość layoutu, ułatwia nawigowanie po witrynie, a przede wszystkim oszczędza czas użytkowników przeznaczany na dotarcie do poszukiwanej informacji.

Jeśli masz do przekazania bardzo dużo treści i musisz zaprezentować wiele usług lub produktów warto pomyśleć o rozdzielaniu ich na kilka samodzielnych witryn poświęconych konkretnej tematyce. Dzięki temu oferujesz konsumentowi lepszą obsługę dopasowaną do konkretnych potrzeb i zainteresowań. Strona przez to nie jest przeładowana, a dodatkowo takie rozróżnienie platform wspiera SEO i promocję.

Wersja mobilna

Tworząc jakikolwiek serwis WWW nie można zapomnieć o urządzeniach mobilnych. Tablety i smartfony stają się głównymi platformami poprzez które konsumenci przeglądają strony WWW – i ten trend będzie się pogłębiał. Pamiętaj o Responsive Web Design, czyli o elastycznym projektowaniu witryn umożliwiającym automatyczne dostosowanie się layoutu do rozdzielczości różnych urządzeń.

Zawartość stron

Poza właściwie dobraną treścią, przemyśleniem struktury strony, istotnym elementem są grafiki, animacje oraz filmy wideo, których nie należy traktować jedynie jako tło, lecz źródło informacji. Dzięki nim strony są dynamiczne i przyciągają uwagę użytkowników.

Bardzo często zdarza się, że nie posiadasz swojej bazy zdjęć, filmów, animacji czy plików wektorowych, a zaplanowanie sesji lub przygotowanie dedykowanych ilustracji na etapie tworzenia witryny jest niemożliwe lub po prostu za drogie. Wówczas idealnym i znacznie tańszym rozwiązaniem jest korzystanie z zasobów banku zdjęć. Wystarczy dokładnie zastanowić się jakich treści, w jakiej tematyce potrzebujesz i co chcesz nimi zilustrować.

Oprawa graficzna

Strony internetowe to też narzędzie sprzedaży, które nie tylko przekazuje treści, ale opowiada nam o produkcie czy usłudze. Dlatego muszą być one tak przygotowane, żeby wciągnąć użytkownika w Twoją narrację i przedstawić mu jak najwięcej informacji, czyli najprościej mówiąc – sprzedać.

Coraz częściej wykorzystywane są w layoutach infografiki, ilustracje, animacje, zdjęcia z drobnymi elementami ruchomymi (tzw. cinemagraphs). Nie maleje również rola dużych, jakościowych zdjęć, które stanowią główny element projektu witryny.

Wracają też do łask projektantów wizualizacje 3D, które nadają stronom WWW głębi i oryginalności. Często łączone są z mocnymi akcentami kolorystycznymi, wyrazistą typografią oraz geometrycznymi kształtami i gradientami. Wszystkie te elementy powodują, że trudno przejść obok serwisu obojętnie.

Kiedy już zdecydujesz się na konkretne motywy graficzne do swojego projektu, warto skorzystać z przydatnego narzędzia oferowanego przez bank zdjęć Fotolia by Adobe. Dzięki wyszukiwarce i filtrom, po kluczowych słowach i ustawieniach odpowiednich parametrów, znajdziesz tam wszystkie elementy graficznie niezbędne do zaprojektowania zapierającej dech w piersiach witrynę.