Tworzenie sklepu internetowego – 5 rzeczy, o których nie możesz zapomnieć

Sklepy internetowe

Polacy coraz chętniej robią zakupy w sklepach internetowych. Ciągły rozwój e-commerce powoduje, że wspomniany trend nadal będzie się utrzymywał. Każdy, kto prowadzi własną działalność lub myśli o jej założeniu, powinien zastanowić się nad stworzeniem sklepu internetowego. To duże wyzwanie, dlatego należy się do niego odpowiednio przygotować, żeby efektem był wzrost liczby nowych klientów. Czym należy się kierować tworząc sklep internetowy? Podpowiadamy.

Klient jest najważniejszy

Tworzenie sklepu internetowego należy rozpocząć od dokładnej analizy rynku. Warto zrobić dokładny research na temat konkurencji oraz zebrać jak największą ilość informacji o potencjalnych klientach. „Do kogo kierujesz swoje produkty?” oraz „W jaki sposób chcesz je sprzedać, by osiągnąć największe zyski?” – to dwa fundamentalne pytania, które powinien sobie zadać każdy przedsiębiorca, który niesie się z zamiarem założenia sklepu internetowego. W dzisiejszych realiach, gwarantem sukcesu nie jest postawienie na popularne i modne produkty, których na rynku nie brakuje. Zdecydowanie lepiej wybrać sobie konkretną niszę, dokładnie przeanalizować jej potrzeby konsumenckie i zaoferować odpowiednie artykuły, które będą miały unikalny charakter. Szczegółowa charakterystyka klientów przyda się również przy późniejszej promocji sklepu oraz prowadzonych działaniach marketingowych.

Funkcjonalna strona internetowa

Wystrój i ułożenie produktów w tradycyjnym sklepie jest bardzo ważne i często ma decydujące znaczenie, czy klient w ogóle zechce wejść do sklepu i finalnie zakupić produkt. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku sklepów internetowych. Estetyczny i przejrzysty układ strony oraz intuicyjna nawigacja to czynniki, które przyciągają potencjalnych kupców i powodują, że zostają na stronie dłużej, a ich wizyta często kończy się dokonaniem transakcji. Zaprojektowanie strony internetowej warto powierzyć fachowcom. Osoby, które na co dzień zajmują się tworzeniem witryn, będą wiedziały, jak stworzyć internautom najdogodniejsze warunki do spokojnego przeglądania, porównywania i ostatecznie kupowania produktów. Sklep internetowy powinien mieć prostą, a przy tym spójną grafikę, która przyczyni się do właściwego wyeksponowania produktów. Istotna jest również prosta nawigacja oraz przejrzyste menu, które zdecydowanie ułatwią poruszanie się na stronie. Ostatni, ale jednak jeden z ważniejszych czynników decydujących o sukcesie sfinalizowania transakcji, to szybkość ładowania strony. Witryna, która zbyt wolno się ładuje, skutecznie zniechęci potencjalnych klientów.

Odpowiednia prezentacja produktów

Klienci, którzy robią zakupy za pośrednictwem platform e-commerce, mają w zwyczaju posiłkować się opiniami innych użytkowników. Tworząc sklep internetowy, dobrze jest zatem umożliwić zostawienie recenzji po dokonaniu zakupów. To najlepszy sposób na zdobycie zaufania wśród klientów oraz pozyskanie nowych. Istotne znaczenie ma również wygląd strony danego produktu – powinna być czytelna i interesująca. Bardzo ważny jest opis oferowanego artykułu, który nie tylko powinien zawierać informacje na temat produktu, ale też motywować do zakupu. Warto skupić się na głównych zaletach produktu i przedstawić klientowi korzyści, jakie wynikną z jego zakupu, a przy tym pisać zwięźle i na temat. Jednak sam opis nie wystarczy. Dobrze jest wzbogacić go o atrakcyjne zdjęcia lub prezentację wideo.

Szybki i prosty proces zamawiania

Złożenie zamówienia to ostatni, a zarazem najważniejszy element wizyty w sklepie internetowym. Żeby zakończył się powodzeniem, cała procedura, jaką musi w tym celu przejść klient, powinna być jak najprostsza i przebiegać sprawnie. Bardzo ważne jest, żeby konsument, na kolejnych etapach dokonywania zakupu, dokładnie wiedział, co ma robić i mógł wspomniane czynności wykonywać w sposób intuicyjny. Nie należy zasypywać go mało istotnymi informacjami, które mogą rozproszyć jego uwagę, co z kolei często doprowadza do zaniechania zakupu. Dobrze jest również zaproponować klientom kilka możliwości dokonania płatności online, przy jednoczesnym zapewnieniu o bezpiecznym przebiegu transakcji.

Kontakt z klientem

W branży e-commerce kontakt z klientem jest bardzo ważny. Warto systematycznie przeprowadzać dokładne analizy aktywności użytkowników na stronie i na tej podstawie przygotowywać spersonalizowane oferty, które przyniosą zdecydowanie lepszy efekt, niż skierowanie do wszystkich potencjalnych klientów tych samych banerów. Kontakt należy utrzymywać nie tylko z przyszłymi, ale też z obecnymi klientami, by zachęcić ich do powrotu. Część konsumentów porzuca sfinalizowanie transakcji, po umieszczeniu produktów w koszyku. Do nich również warto dotrzeć i przypomnieć, że konkretne produkty w dalszym ciągu na nich czekają.

Każdy, kto chce stworzyć sklep internetowy, który będzie przynosił zyski, musi pamiętać przede wszystkim o tym, żeby dbać o swoich klientów, analizować ich potrzeby i na nie odpowiadać. Spełnienie wszystkich pięciu punktów, o których pisaliśmy powyżej, z pewnością pozwoli zaistnieć w branży e-commerce i osiągnąć zadowalające efekty.